چکیده:
اضطراب امتحان یکی از مشکلات شایع در بین دانش آموزان میباشد که علاوه بر ایجاد مشکلات تحصیلی موجب ایجاد مشکلات رفتاری در بین آنها نیز میباشد. اضطراب امتحان با عوامل متعددی در ارتباط میباشد و روشهای در مانی متنوعی در این خصوص وجود دارد مطابق بررسیهای انجام شده یکی از عوامل مرتبط با اضطراب امتحان، دلزدگی تحصیلی دانش آموزان میباشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش برنامههای مختلف (خوشبینی، تنظیم هیجان و ذهن آگاهی) در کاهش دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان میباشد. در همین ارتباط از میان دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان به صورت تصادفی چهار گروه انتخاب گردید و سه گروه تحت آموزش برنامههای (خوشبینی، تنظیم هیجان و ذهن آگاهی) به مدت هشت جلسه و یک گروه نیز به عنوان گروه گواه در نظر قرار گرفت نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروهها در مورد دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مورد مقایسه قرار گرفت و از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار (ssps) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در پژوهش حاضرنتایج نشانگر اثربخشی هرسه روش آموزش در کاهش دلزدگی تحصیلی است ولی ازبین این روشها روش آموزش ذهن آگاهی بابیشترین تفاوت در میانگین بیشترین تاثیر و بعد از آن روش خوشبینی و در آخر تنظیم هیجان میباشد
Test anxiety is one of the most common problems among students that causes behavioral problems in addition to academic problems. Exam anxiety is associated with a variety of factors, and there are various ways to do it. One of the factors associated with exam anxiety is students' academic apprehension. The purpose of the present study was to compare the effectiveness of different educational programs (optimism, emotion regulation and mindfulness) in reducing academic anxiety in students with test anxiety. In this regard, four groups of students with test anxiety were randomly selected and three groups were trained as program (optimism, emotion regulation and mindfulness) for eight sessions and one group as control group. The results of pre-test and post-test of groups on students' academic achievement were compared and analyzed using multivariate analysis of covariance (ssps). In the present study, the results showed the effectiveness of all three methods of training in reducing academic burnout, but mindfulness training was the most effective method with the highest difference, followed by optimism and emotion regulation.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري : آموزش برنامه هاي خوش بيني ، ذهن آگاهي در کـاهش دلزدگـي تحصـيلي در دانـش آمـوزان پسـر مبـتلا بـه اضطراب امتحان بسيار موثر مي باشد و تفاوت معني داري بين آموزش برنامـه هـاي خـوش بينـي و ذهـن آگـاهي در کـاهش دلزدگي تحصيلي در دانش آموزان پسر مبتلا به اضطراب امتحان وجود ندارد.
براي گروه کنترل هيچ آموزشي در نظر گرفته نشد بعد از اجراي ٨ جلسه برنامه هاي آموزش ، هر يک از گروهها با يکديگر و گروه کنترل مورد مقايسه قرار گرفتند براي جمع آوري اطلاعات در پژوهش حاضر از پرسشنامه مقياس دلزدگي ريجسگر و همکاران ، (٢٠١٣) و همچنين از برنامه هاي آموزشي خوشبيني سليگمن (٢٠٠٩)، تنظيم هيجان گراتز و گاندرسون (٢٠٠٦) و ذهن آگاهي باون ، چاوالا و مارلات (٢٠١١) استفاده شد و هر يک از اين برنامه هاي آموزشي در ٨ جلسه ٩٠ دقيقه اي براي گروه هاي آموزشي اعمال شد.
در همين رابطه سوال پژوهش عبارت است از: کداميک از آموزش برنامه هاي خوشبيني ، تنظيم هيجان و ذهن آگاهي در کاهش دلزدگي تحصيلي دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان موثرتر هستند؟ براي آزمون سئوال فوق از تحليل کوواريانس (آنکوا) استفاده گرديد.
Self esteem, optimism and exams’ anxiety among high school students Procedia - Social and Behavioral Sciences; 30: 1331-1338.
The Effectiveness of Optimism on Mental Health Education, Zahedan Medical Sciences Research Journal; [Link] [In Persian] Bohlmeijer E, Prenger R, Taal E, Cuuijpers P.