چکیده:
مسیله معنای زندگی ازجمله مباحث مطرح در دنیای معاصر است. این سوال که «زندگی انسان چه معنایی دارد؟» ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول کرده است. عدهای زندگی انسان را پوچ تلقی میکنند و به ارایه راهحلهایی برای رهایی از پوچی یا الزام مخاطبان به پذیرش این واقعیت تلخ میپردازند. در مقابل، بسیاری زندگی انسان را معنادار قلمداد میکنند. هر دو گروه در ملاک معناداری و پوچی اختلافنظر گستردهای دارند. هدف از این نوشتار، یافتن ملاک حقیقی معناداری است. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است. ما در این پژوهش، بدین نتیجه رهنمون خواهیم شد که نوع خلقت انسان به گونهای است که دارای استعدادها و نیازهای فطری است و درصورتیکه آن استعدادها را شکوفا نسازد و پاسخ مثبت به آن نیازها ندهد، احساس کمبود و خلا خواهد کرد؛ بنابراین، ارتباط با خدای متعال بهعنوان تنها مصداق کمال مطلق موجب شکوفایی گرایش فطری به کمال مطلق و معناداری زندگی انسان و دوری از او موجب پوچی خواهد شد.
The meaning of life is an important topic in the contemporary world. "What does human life mean?" is a question that has occupied the minds of many thinkers. Considering human life to be absurd, some have offer solutions to get rid of this absurdity and some others have forced humans to accept this bitter fact. In contrast, many consider human life to be meaningful. Both groups have wide differences in their criteria of meaningfulness and absurdity. The present descriptive-analytical paper seeks to find the true criteria for meaningfulness. Based on the research results, human beings have been born with innate talents and needs, and if they do not flourish those talents and do not respond positively to those needs, they will feel insufficient and empty; Therefore, relationship with God Almighty, the only absolute perfection, will lead to the flourishing of the innate tendency to absolute perfection and the meaning of human life. In contrast, getting far from God will lead to absurdity.
خلاصه ماشینی:
بهمنظور یافتن ملاک حقیقی معناداری، ضروری است ابتدا به سه سؤال اساسی درباره انسان پاسخ دهیم؛ اول اینکه آیا اختیار ازجمله ویژگیهای انسان است؟ سؤال دوم آنکه دلایل یا شواهد وجود گرایش فطری به کمال مطلق در انسان چیست؟ و سؤال سوم آنکه آیا انسان استعداد شناخت و ارتباط آگاهانه با خدای متعال را دارد؟ با پاسخ به این سه پرسش درباره حقیقت انسان، زمینه برای پاسخ به سؤال اصلی پژوهش، یعنی «نقش شکوفایی گرایش فطری به کمال مطلق در معنای زندگی چیست؟» فراهم میگردد.
3. امکان شناخت حضوری کامل مطلق (استعداد انسان برای ارتباط آگاهانه باخدای متعال) حال این سؤال مطرح میشود که آیا انسان میتواند خدای متعال را بشناسد؟ این سؤال از آن جهت اهمیت پیدا میکند که اگر انسان از شناخت خدای متعال عاجز باشد، نمیتواند گرایش فطری به او را شکوفا کند؛ نظیر آنکه انسانی تشنه با وجود گرایش و احساس نیاز به آب، از شناخت آن عاجز باشد؛ در این صورت نمیتواند نیاز خود را برطرف کند؛ ازاینرو، با اثبات امکان شناخت خدای متعال، روشن ميگردد که نهتنها انسان به این حقیقت فطرتاً گرایش دارد؛ بلکه او موجودی است که استعداد ارتباط آگاهانه با کاملترین موجود را نیز دارد (مصباح یزدی، 1389، ص 131ـ149).
An Investigation of the Computer Theory of the Mind and Someof its Requirements from the Perspective of Ibn Sina’s Wisdom Seyyed Muhammad Ghazavi / PhD Student of Islamic Philosophy, Baqer al- Uloom University Received: 2021/04/25 - Accepted: 2021/09/20 qazavy.