چکیده:
مشکلات جسمانی به دلیل فشارهای زیادی که بر روان و توانمندیهای هیجانی افراد دارد بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر نتایج درمان و تبعیت بیماران دیالیزی از درمان دارویی تاثیرگذار میباشد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تبعیت از درمان دارویی بیماران همودیالیز کلیوی انجام شد. این مطالعه کار آزمایی بالینی تصادفی در سال 1399 بر روی 45 نفر از بیماران همودیالیزی بیمارستان امین شهر اصفهان انجام شد. افراد بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروههای آزمایش تحت 6 جلسه درمان شناختی رفتاری و 8 جلسه رفتاردرمانی دیالکتیک قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. برای سنجش از پرسشنامهی تبعیت از درمان دارویی موریسکی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بر روی سه گروه استفاده شد. دادهها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر تجزیهوتحلیل شدند. نتایج آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر نشان داد، تفاوت معنیداری در میانگین نمرات تبعیت از درمان دارویی گروههای آزمایش با گروه کنترل وجود داشت. نتایج آزمون تعقیبی Bonferroni نشان داد که در مرحله پسآزمون و همچنین پیگیری بین گروه کنترل با گروه رفتاردرمانی دیالکتیک و شناختی-رفتاری تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج اما نشان داده است که تفاوت بین دو گروه دیالکتیک و شناختی-رفتاری در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری با یکدیگر معنیدار به دست نیامده است. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش مبنی بر اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و درمان شناختی رفتاری بر افزایش تبعیت از درمان دارویی بیماران همودیالیزی، استفاده از این روش جهت افزایش تبعیت از درمان دارویی بیماران کلیوی توصیه میگردد.
خلاصه ماشینی:
تعریف تبعیت بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت ، میزان انجام رفتار فرد شامل مصرف دارو، رعایت 1 Vivekanada 2 Levey 3 Zhang 4 Ahlawat 5 Tiwari 6 Cruz 7 Takaki 8 Yano 9 World health organization (WHO) مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٤٤٦ رژیم غذایی و یا اجرای تغییر در شیوه زندگی مطابق با توصیه های ارائه شده توسط پرسنل مراقبت از سلامت ، میباشد (سازمان بهداشت جهانی ١، ٢٠١٣).
این درمان آگاهی کودکان 1 Linehan 2 Overwhelming emotion 3 Distress tolerance 4 Mckay 5 wood 6 Hierarchically 7 Life worth living 8 Identity confusion 9 Rathus 10 Miller 11 Problem Solving 12 Negativity 13 DeRubies 14 Keefe 15 Cognitive behavioral therapy 16 Anger control مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٤٤٨ از الگوهای تفکر را که محرک و هدایت کننده رفتار آن هاست ، افزایش میدهد و روش هایی را برای مقابله با تفکرشان ، به آن ها میآموزد (واتکینس ١، ٢٠١٨).
در این درمان مداخلات مبتنی بر تحمل پریشانی، ذهن آگاهی (به عنوان مؤلفه های پذیرش ) و تنظیم هیجانی (به عنوان مؤلفه ی تغییر) همراه با یکدیگر به کاربرده شدند لذا به نظر میرسد که راهبردهای پذیرش محور، یادگیری سه حالت ذهنی (ذهن منطقی، ذهن هیجانی و ذهن خردگرا)، تنظیم هیجانی که 1 Corsby 2 Noar 3 Sharp 4 Wild 5 Gumley 6 Fluid restriction 7 Crisis مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٤٥٧ شامل الگوی شناسایی هیجانات و برچسب زدن به آن ها می شود و آموزش ایجاد تجارب هیجانی مثبت از طریق ایجاد تجارب هیجانی مثبت کوتاه مدت به عنوان پاداش برای تبعیت دارویی تناسب بیشتری با تبعییت از درمان دارویی داشته باشند.