چکیده:
هدف: تدوین خطوط اصلی بسته آموزشی بر مبنای شهود فطری اخلاقی و فرآیندهای گسست اخلاقی برای دانشآموزان متوسطهی دوم هدف این پژوهش است. چنانچه روشن است بستهی آموزشی علاوه بر مولفههای مذکور، شامل مولفههای گسست اخلاقی بندورا به عنوان عوامل تضعیف کنندهی شهود فطری اخلاقی نیز هست.
روش: این پژوهش، با روش کیفی از نوع مطالعه اسنادی انجام شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از ترکیب مدل «کلایزی» با روش تحلیل مضمون(Thematic analysis) استفاده شده است. دو کدگذار، نهایتا هفت مولفه را با شاخص توافق کدگذار بالاتر از ۷۰ درصد(۸۱.۴٪)، معرفی کردند. از میان مولفههای پیشنهادی پژوهشگر، اعتبار چهار مولفه پس از سنجش CVR مورد تایید متخصصان قرار گرفت.
یافته ها: بر این اساس در نهایت پس از ارائهی تعریف شهود فطری اخلاقی، مولفههای «درک بیواسطه»، «همگانی بودن شهود»، «عوامل منفی موثر» و «امکان تضعیف بروز شهود در طول عمر» به عنوان مولفههای معتبر معرفی و در بستهی آموزشی به همراه مکانیسمهای هشتگانهی گسست اخلاقی برای تضعیف شهود فطری درج شده است.
نتیجه گیری: تمرکز بر شهود فطری اخلاقی، در میان دوگانهای از دیدگاههای فطری نگر و دیدگاههای مقابل قرار دارد. این پژوهش در راستای کاربست دیدگاه فطری نگر به آموزش و تربیت اخلاقی، به معرفی بستهی آموزشی کاربردی همراستا با دیدگاههای متمرکز بر فطرت به عنوان الگوی همگانی در آموزش اخلاقی معرفی شده است.
Objective: The purpose of this study is to develop the main lines of an educational package based on innate moral intuition and processes of moral disengagement for senior high school students. As it is clear, in addition to the abovementioned components, the educational package also includes the components of Bandura's moral disengagement as factors that weaken the innate moral intuition.
Method: This research was conducted by a qualitative method of documentary study. In data analysis, the combination of "Colaizzi" model with thematic analysis method has been used. The two coders finally introduced seven components with a coder agreement index above70% (81.4%). Among the components proposed by the researcher, the validity of four components was approved by experts after measuring the CVR.
Findings: Accordingly, after presenting the definition of innate moral intuition, the components of "immediate perception", "universality of intuition", "negative effective factors" and "possibility of weakening the occurrence of intuition in one's lifetime" were introduced as valid components, and included in the training package along with the eight mechanisms of moral disengagement to weaken innate intuition.
Conclusion: The focus on innate moral intuition is between a dichotomy of innate views and opposing views. In order to apply the innate perspective on moral education and training, this research has introduced an applied educational package in line with nature-focused perspectives as a general model in moral education.