چکیده:
مقدمه: ارزشیابی از معلمان یک عملکرد معمول در اکثر مدارس است و تاثیر آن را روی یادگیری دانشآموزان نمیتوان کم اهمیت دانست. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای ارزشیابی معلمان و تعیین چارچوب ارزشیابی آن ها انجام شده است.روش: راهبرد پژوهش کیفی و روش پژوهش سنتزپژوهی است. میدان پژوهش شامل پژوهشهای داخلی و خارجی با موضوع ارزشیابی عملکرد معلم به تعداد 65 مورد بوده است، در مرحله پالایش مقالات29مقاله به صورت هدفمند وابسته به معیار انتخاب شدند. معیارهای انتخاب پژوهش، مقالات و پژوهشهای با موضوع ارزشیابی عملکرد معلم که دارای انتشارات و سال چاپ و هم راستا با اهداف پژوهش هستند. برای جمعآوری اطلاعات از الگوی شش مرحلهای سنتزپژوهی رابرتس استفاده شده است.نتایج: در این پژوهش تعدادی روش ارزشیابی معلم شامل روش مشاهده کلاسدرس، ارزشیابی مدیر، تجزیه و تحلیل آثارکلاس درس، نمونهکارها، خودارزشیابی، ارزشافزوده، رتبهبندی توسط دانشآموزان، رتبهبندی عملکرد برای ارتقاء، ارزشیابی برای توسعه حرفهای، نظارت بالینی، برنامه پیشرفت معلم، سیستم ارزشیابی همکار شناسایی شد.بحث و نتیجه گیری: براساس یافته های حاصل، یک چارچوب ارزشیابی معلمان ارائه گردید، در چارچوب ارزشیابی به هدف، ملاک، معیارهای ارزشیابی، ارزشیابی کنندگان و سازمان های مرتبط با ارزشیابی معلمان اشاره شده است.
Introduction: Teacher evaluation is a common practice in most schools and its impact on students' learning cannot be underestimated. The aim of this study was to identify teacher evaluation methods and determine their evaluation framework.Method: The research strategy is qualitative and the research method is synthesis research. The field of research included internal and external research on the subject of evaluating teacher performance in 65 cases. In the refining stage of articles, 29 articles were purposefully selected depending on the criteria. Research selection criteria are articles, and research on the subject of teacher performance evaluation with publication's name and year which are in line with the objectives of the research. The six-step pattern of Roberts' research synthesis was used to collect data.Results: In this research, a number of teacher evaluation methods were identified Included Classroom observation, Principal Evaluations, Analysis of Classroom Artifacts, Portfolios, self- evaluation, Value – Added models, Student ratings, Performance Rating for Promotion, Teacher Evaluation for Professional Development, Clinical supervision, teacher development programs, a peer evaluation system.Discussion and Conclusion: In this study, a number of teacher evaluation methods including Classroom observation, Principal Evaluations, Analysis of Classroom Artifacts, Portfolios, self-evaluation, value-added models, student ratings, Performance Rating for Promotion, evaluation for professional development, clinical supervision, Teacher Evaluation for Professional Development, Clinical Supervision, and Peer evaluation system was identified.