چکیده:
هدف از این پژوهش مطالعۀ مدل ساختار ورزش کشور است. تحقیق ازنظر روش، توصیفی- تحلیلی؛ و از نظر هدف، کاربردی است. روش جمعآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانهای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامۀ محققساخته است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 91/0 بهدست آمد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران وزارت ورزش و جوانان، مدیران و کارشناسان کمیتۀ ملی المپیک، رؤسای فدراسیونها، مدیران انجمنهای ورزشی فدراسیون ورزش مدارس و اعضای هیأت علمی تشکیل میدادند. در این پژوهش، نمونۀ تحقیق برابر جامعۀ تحقیق و بهصورت تمامشمار تعیین شد. از 302 پرسشنامۀ ارسالی برای اعضای جامعۀ تحقیق، 238 پرسشنامه (79 درصد) دریافت شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن و آزمون H استفاده شد. نتایج نشان داد بهترتیب اهمیت: ورزش همگانی، ورزش آموزشی، ورزش قهرمانی و ورزش حرفهای در اولویت ساختار ورزش کشور قرار دارند. همچنین نتایج نشان داد در تدوین قانون پنجسالۀ پنجم توسعۀ کشور به چهار بخش ورزش کشور توجه زیادی نشده است.
The present study aimed at investigating the model of the structure of sports in Iran. The research method was descriptive-analytical and in terms of the purpose, it was an applied study. Data were collected by review of related literature, Delphi method and finally a researcher-made questionnaire. Using Cronbach's alpha coefficient, the reliability of the questionnaire was obtained as 0.91. The study population consisted of the managers in the Ministry of Sport and Youth, managers and experts of the National Olympic Committee, heads of federations, the managers of sport associations of School Sport Federation and the faculty members. The sample was equal to the population 302 questionnaires were sent to the sample and 238 questionnaires (79%) were returned. For data analysis, the descriptive statistics and tests of Friedman and Kruskal-Wallis test (H) were used. Results showed that sport for all, training sport, championship sport and professional sport were respectively the priorities of structure of sports in Iran. Also, in formulating the Fifth Five-Year Development Plan of Iran, none of the four parts of sport have been highly taken into account.