چکیده:
چکیده
هدف تحقیق حاضر رتبهبندی عوامل بازاریابی و ارائه مدل استراتژی بازاریابی اماکن ورزشی شمالغرب کشور است. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و روش تحقیق مطالعات علی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه سیفپناهی شعبانی (1392) و جامعه آماری شامل تمام مدیران و كاركنان اماکن ورزشی از جمله سالنها، مجموعههای ورزشی، استادیومها و ... شهرستان هاي استانهاي آذربایجانشرقی، آذربايجان غربي و اردبيل بود. روش نمونهگیری این تحقیق تصادفی طبقهای و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 350 نفر تعیین شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدل معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل و با استفاده از تاپسیس عوامل موثر در استراتژی بازاریابی اماکن ورزشی رتبهبندی گردید. به منظور ارزیابی نیکویی برازش مدل استراتژی بازاریابی اماکن ورزشی از نرمافزار ایموس استفاده شده و شاخصهای مربوط به نیکویی برازش مطالعه شده است. با توجه به دگرگونيها و چالشها، شركتها و سازمان هايي مي توانند در آينده موفق باشند كه داراي ديدگاه بازاريابي بسيار قوي باشند. براي دستيابي به چنين بازاريابي بايد عواملي از قبيل مديريت، محيط، استراتژي، بخش بندی بازار هدف و موقعیت را بعنوان عوامل موثر مد نظر قرار دارد.
Abstract
The current research aims at ranking marketing factors and offering a strategic marketing model for northwest sports facilities. This study is a kind of applied research with descriptive procedure. The instrument was the questionnaire of SeifPanahi Shabani (2013) and the population was all of the managers and staff of sport facilities such as halls and sports complex and stadiums of West Azerbaijan, East Azerbaijan, and Ardabil provinces. Stratified random sampling was used and 350 participants were chosen as the sample by Morgan table. The collected data was analyzed by structural equation model and was ranked by establishing the effective factors in strategy of sports facilities marketing. In order to assess the goodness of the model of sports facilities marketing strategy, Amos Graphics software was used. Considering the challenges and variations, only the companies and organizations with very strong marketing viewpoints can be successful in future. To achieve such a marketing, factors such as management, environment, strategy, target market segmentation and conditions must be considered as the influencing factors.