چکیده:
کندذهنی سازمانی اصطلاحی نوظهور است که سهم بسیار کمی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. از این رو این پژوهش در پی بررسی این مفهوم و شناسایی علل و پیامدهای آن با رویکردی کمّی و طراحی مدلی برای کندذهنی سازمانی است. کندذهنی سازمانی بیانکنندة انجام دادن کار بدون فکر کردن در سازمان است که منجر به کاهش تفکر انتقادی و عدم انعطافپذیری سازمان میشود و میتواند سازمان را به سمت نابودی بکشاند. از این رو بررسی این مفهوم و شناسایی ابعاد آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف این پژوهش طراحی الگویی برای کندذهنی سازمانی با رویکرد کیفی تحلیل دادهبنیاد است. روش تحقیق از لحاظ هدف جزء تحقیقات توسعهای، از جنبة جمعآوری دادهها جزء تحقیقات اکتشافی، و از حیث روششناسی کیفی است. بر اساس روششناسی کیفی، پس از جمعآوری دادهها از طریق تحلیل دادهبنیـاد و مصاحبه، مؤلفهها به صورت باز و انتخابی و محوری کدگذاری شدند و مدل پژوهش بر اساس چارچوب تئوریک طراحی شد. در نهایت مدل مفهومی پژوهش با کمک تکنیک دلفی مورد تأیید خبرگان قرار گرفت و یافتههای پژوهش منجر به شناسایی شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبرها، و پیامدهای کندذهنی سازمانی شد.
Organizational stupidity is a new term that has received scant attention in the literature. Considering this point, the study at hand was carried out to examine this concept and identify its causes and consequences through a quantitative approach, with the ultimate goal of designing a model for it. Organizational stupidity refers to doing tasks in organizations without thinking about them. It causes the reduction of critical thinking and the lack of flexibility in the organization, and can lead to the destruction of the organization. Therefore, the investigation of this concept and the identification of its dimensions are of special importance. The purpose of this study was to design a model for organizational stupidity using grounded theory. The study was developmental in terms of purpose, exploratory in terms of data collection method, and qualitative in terms of methodology. After collecting the data through grounded theory and interviews, the components were coded in open, selective, and axial coding stages, and the study model was designed based on the theoretical framework. At the end, the conceptual model of the study was confirmed by the experts using Delphi technique. The findings of the study led to the identification of causal, contextual, and intervening conditions as well as the drivers and consequences of organizational stupidity.
خلاصه ماشینی:
اگرچه مديريت هر جنبه اي از ناشناخته هـاي سـازماني فراتـر از توان انسان است ، توسعۀ فهم جهل و کندذهني سازماني مي تواند ابزار ارزشـمندي بـراي بازتـاب مسائل مديريتي باشد؛ به ويژه با توجه به عقلانيت محدود بازيگران و فعاليت کننـدگان در سـازمان در زمينه هاي مشخص شده که با افزايش منابع دانش و اطلاعات پيچيدگي در حال رشد و نياز بـه پاسخ دهي سريع به فرصت ها و چالش هاست (٣٦ :٢٠١٣ Roberts).
با توجه به روش پژوهش (تحليل داده بنياد) نياز است هر مصاحبه بررسـي و سـپس بـا استخراج موارد جديد به مصاحبه با فرد دوم پرداخته شود و از آنجا که به دنبال اسـتفاده از مشارکت کنندگان براي معرفي ساير افراد داراي اطلاعات در زمينۀ کندذهني سازماني بوديم نمونه گيري به روش متوالي و گلوله برفي انتخاب شد (رنجبر و همکاران ٢٠١٢ : ٣).
در ايـن مطالعه محقق کوشيد پديدة کندذهني سازماني را در کامل ترين شکل مورد بررسي قرار دهد و نتيجه آن خواهد شد که ادارة کل امور مالياتي استان اصفهان مي تواند با اجراي راهبردهـا پيامدهاي مطرح شده در اين پژوهش را حاصل کند.
“A Stupidity-Based Theory of Organizations”, Journal of Management Studies, 49 (7), pp.
“Identifying and Ranking the Effective Factors on the Organizational Indifference through Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) (Damavand Municipality as a Case Study)”, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3 (6), pp.
“Stupidity for Organizational Developing a Framework”, Journal of High Technology Management Research, 31 (2), 100392.