چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی ارتباط بین قدرت مدیرعامل، کیفیت حسابرسی و معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکتها است. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازه زمانی پژوهش سالهای 1388 لغایت 1397 است. برای آزمون فرضیههای پژوهش 77 شرکت به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش دادههای ترکیبی و برای آزمون فرضیهها از روش رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بین قدرت مدیرعامل (حقالزحمه حسابرسی) با ارزش افزوده بازار و فرصتهای رشد شرکتها رابطه منفی (مثبت) و معناداری وجود دارد. اما بین قدرت مدیرعامل و حقالزحمه حسابرسی با ارزش افزوده اقتصادی شرکتها رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین، قدرت مدیرعامل بر رابطه بین حقالزحمه حسابرسی با ارزش افزوده بازار و فرصتهای رشد شرکتها اثر تعدیلکننده معناداری دارد؛ اما بر رابطه بین حقالزحمه حسابرسی و ارزش افزوده اقتصادی شرکتها اثر تعدیلکننده معناداری ندارد. نتایج الگوهای غیرخطی بیانگر این است که بین حقالزحمه حسابرسی و معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکتها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین قدرت مدیرعامل با ارزش افزوده بازار و نسبت کیوتوبین شرکتها رابطه غیرخطی (U شکل) معناداری وجود دارد. قدرت مدیرعامل نیز بر رابطه بین حقالزحمه حسابرسی با ارزش افزوده بازار و نسبت کیوتوبین شرکتها اثر غیرخطی (U معکوس) معناداری دارد. در مورد نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادی شرکتها نتایج مؤید الگوهای خطی است.
The main purpose of this study is to investigate the relationship between CEO power, audit quality and financial performance evaluation criteria in listed companies in Tehran Stock Exchange. To measure the CEOchr('39')s power, a combination of the CEOchr('39')s duality criteria, CEO tenure and CEO ownership percentile was used and to measure the quality of audit, the audit fee criterion was used. Market value added, economic added value and growth opportunities have also been used to evaluate corporate financial performance. The research hypotheses were tested on the basis of statistical sample of 77 companies over a 10-year period from 2009 to 2018 using multivariate regression models and panel data alignment. The results show that there is a negative significant relationship between CEO power and economic value added and growth opportunities (ratio of equity market value to book value of equity). Also, there is a negative significant relationship between audit fees and economic value added and there is a positive and significant relationship between audit fees and growth opportunities. Finally, CEO power has a positive and significant moderating effect on the relationship between audit fees with economic value added and growth opportunities (the ratio of market value of equity to book value of equity).