چکیده:
زمینه: امروزه روانشناسان حوزه آموزشی به دنبال بهبود عملکرد دانش آموزان و افزایش بهزیستی آن ها در همه حوزه های اجتماعی، روانشناختی و معنوی می باشند. بنابراین یک مسئله مهم در زندگی تحصیلی دانش آموزان بهبود عملکرد اجتماعی، روانشناختی و معنوی آن ها می باشد که دغدغه اصلی روانشناسان تربیتی می باشد. اخیراً آن ها با تمرکز بر توانمندی های منش به افزایش بهزیستی اجتماعی، روانشناختی و معنوی دانش آموزان دست یافتهاند.
هدف: هدف از این تحقیق طراحی و آزمون الگویی از رابطه توانمندی های شخصیتی با بهزیستی اجتماعی، روانشناختی و معنوی با میانجی گری استفاده از توانمندی منش بود.
روش: بدین منظور 380 نفر به صورت تصادفی چند مرحله ای از دانش آموزان پایه دوازدهم مدارس شهرستان قلعه گنج انتخاب گردید. ابزار پژوهش عبارت است از پرسشنامه ارزش ها در عمل پترسون و سلیگمن (2004)، پرسشنامه بهزیستی اجتماعی لی و کیز (1998)، پرسشنامه بهزیستی معنوی پالوتزیان (1982)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ناوا، ول دویلار و پنا (2018) و پرسشنامه استفاده از توانمندی منش گاوینچی و لاینلی (2007) میباشد.
یافته ها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که توانمندی های منش رابطه مستقیمی با بهزیستی روانشناختی (0/01, p 0/369 (B=، اجتماعی (0/01 , p 0/201 (B=، و معنوی (01/0, p 258/0 (B=، دارند. همچنین نتایج بوت استراپ نشان داد که رابطه غیرمستقیمی بین توانمندیهای منش از طریق استفاده از توانمندی منش با بهزیستی روانشناختی )0/01 p، 0/114 (B=، اجتماعی (0/01, p 0/110 (B= و معنوی (0/01, p 0/103 (B=، وجود دارد.
نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش، توانمندی های شخصیتی عامل مهمی در پیشبینی بهزیستی دانش آموزان در همه حیطه های آن (اجتماعی، روانشناختی و بهزیستی) می باشد که این تأثیر از طریق تشویق در به کارگیری این خصلت ها افزایش می یابد.
Background: Today, educational psychologists seek to improve students' performance and increase their well-being in all social, psychological and spiritual fields. Therefore, an important issue in the academic life of students is the improvement of their social, psychological and spiritual performance, which is the main concern of educational psychologists. Recently, they have achieved this with the help of positive psychology by focusing on character strength.
Aims: The purpose of this study is designing and testing relationships between character strength and social, psychological, spiritual well-being with mediating use of character strength.
Methods: For this purpose, 380 students were selected by multistage random sampling from twelve elementary school students in Ghale Ganj city. Research tools include the Values in Practice Questionnaire Patterson & Seligman (2004), Social well-being Questionnaire Lee & Keys (1998), Spiritual Well-being Questionnaire (Palutzian, 1982), Psychological Well-being Questionnaire (Nava, Wells Duvillar & Pena, 2018) and the use of character strengths Questionnaire (Gavinci and Linley, 2007).
Results: The results of structural equation analysis showed that character strengths have a direct relationship with psychological (B= 0.369, p
Conclusion: Based on the findings of the study the character strengths are an important factor in predicting students well-being in all types (social, psychological and well-being), which this effect increased by use of character strengths.