چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی گفتار کودکان 6 تا 10 سالة دارای اتیسم براساس نظریة نقشگرایی هلیدی میباشد. دو گروه 7 نفره از کودکان 6 تا 10 ساله طبیعی و دارای اتیسم، گروههای شاهد و تجربی تحقیق را تشکیل میدهند که به صورت تصادفیِ طبقهای از جامعة آماری مربوط انتخاب شدهاند. دادههای گفتاری هر دو گروه ثبت و براساس فرانقش تجربی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد فرایند مادی و فرایند وجودی بهترتیب، بیشترین و کمترین درصد را در گفتار افراد اتیسم بهخود اختصاس میدهند. اتکا بر افعال مادی در فرد اتیسمی نشان دهنده وجود مشکل در دستیابی به واژگان و مشکلات شناختی وسیعتری میباشد. همچنین، فرایندهای مادی، بیشترین میانگین را در هر دو گروه به خود اختصاص دادهاند. فرایند رابطهای و ذهنی در رتبههای بعد قرار میگیرند. کمترین میانگین در هر دو گروه، متعلق به فرایند وجودی است که در گروه افراد اتیسم تقریباً صفر است. در همة موارد، افراد طبیعی، نسبتِ بیشتری از فرایندها را بکار بردند که نشان میدهد استفادة بیشتر از فرایند رابطهای، رفتاری و تا حدی ذهنی، مستلزم کاربرد فراوانتر نقشهای گفتمانیای همچون ابراز عقیده، ارزیابی و توصیف میباشد. نتایج این تحقیق میتواند برای روانشناسان و مربیان کودکان دارای اتیسم و زبانشناسان مفید باشد.
The purpose of this study was to study the speech of 6 to 10-year-old autistic children based on Systemic Functional Grammar. Two groups, namely experimental including seven 6-10-year-old autistic children and control group, with seven 6 to 10-year-old non-autistic children, participated in the study based on stratified random sampling. Data were collected and analyzed according to experiential metafunction. Results showed that material and existential processes had the highest and the lowest percentage respectively. Emphasis on material process is indicative of a vast cognitive difficulty in finding appropriate words. The material process accounted for the highest means in both groups, followed by relational and mental processes. The lowest mean in both groups belonged to existential process which was almost zero in experimental group. In all processes, the control group used more processes, depicting they fulfilled a higher number of functions including expressing ideas, evaluating and describing. The outcomes would be beneficial for all the psychologists, autism trainers, and linguists.
خلاصه ماشینی:
– 147 بررسی گفتمان کودکان دارای اتیسم براساس فرانقش تجربی در چهارچوب زبانشناسی نقشگرای نظاممند هلیدی نازیلا سرشار 1 محمدرضا اروجی 2 ، بهزاد رهبر 3 چكيده عملکرد گفتاری افراد دارای اتیسم در روانشناسی زبان از اهمیت فراوانی برخوردار است.
نتایج نشان میدهد فرایند مادی و فرایند وجودی بهترتیب بیشترین و کمترین درصد را در گفتار افراد اتیسم به خود اختصاص میدهند.
در همة موارد، افراد طبیعی نسبتِ بیشتری از فرایندها را بهکار بردند که نشان میدهد استفادة بيشتر از فرايند رابطهای، رفتاري، و تاحدي ذهنی مستلزم کاربرد فراوانتر نقشهای گفتمانیای همچون ابراز عقیده، ارزیابی، و توصیف است.
وی، با بررسی گفتار هشت فرد زبانپریش، به این نتایج رسید که نسبت کاربرد فرایند مادی در بیماران بهطور معناداری کمتر از افراد طبیعی است.
جدول 5 آزمون تی دوطرفه برای بررسی تفاوتهای معنیدار بین دو گروه افراد طبیعی و دارای اتیسم براساس شش فرایند موجود را نشان میدهد.
این مسئله نشان میدهد که افراد دارای اتیسم در پردازش این دو نوع فرایند دچار مشکلاند و در بیان احساساتشان نسبتبه افراد طبیعی ضعف دارند، زیرا تشخیص و بیان احساسات برای آنها دشوار است.
با بررسي متوسط تكرار فرايندها در بيماران و مقايسة آن با افراد طبیعی مشخص ميشود كه اين ميزان در بين اين دو گروه با هم تفاوتی ندارد: مادی> رابطهای> ذهنی> بیانی> رفتاری> وجودی این نتیجه با یافتههای بازیار (1391) همخوانی ندارد.
در این تحقیق نیز افراد اتیسم بیشتر جهت درخواست برای گرفتن هدیه و مواد خوراکی از زبان استفاده میکردند یا صرفاً در حضور مربی خود داستانی براساس تصویر با جملات کوتاه بیان میکردند.