چکیده:
نیروهای مسلح یکی از معدود سازمانهایی است که دارای سرمایههای هنگفت و با ارزش میباشد، این سرمایهها را میتوان به دو دسته تقسیمبندی نمود، یک دسته از سرمایهها، سرمایههایی هستند که به صورت داراییهای جاری، داراییهای ثابت و در نهایت داراییهای مشهود و قابل لمس هستند و دسته دیگر، سرمایههایی هستند که قابل مشاهده ولی غیر قابل لمس هستند، این سرمایه همان منابع انسانی موجود در نیروهای مسلح و دانش همراه آنان است که به عنوان یک سرمایه قابلملاحظه، مطرح است. این سرمایه بر اساس نیازهای خدمتی آموزشهایی گذرانده، این آموزهها با تجربه همراه گردیده و دانشی را به بار آورده که با از دست دادن آن، سازمان جهت جبران آن باید سالها هزینه صرف کند.
در دنیای امروزی، دانش ابزار قدرت و اقتدار است و این ابزار در نظام جمهوری اسلامی ایران هنگامی وصف اقتدار مییابد که به صورت بومی، درونافزا، هم جهت دین و همدوش با فضائل اخلاقی و احساس تعهد باشد است. از اینرو تبیین راهبرد مدیریت دانش از دیدگاه فرماندهی معظم کل قوا به عنوان، ولیفقیه، مرجعی عالیقدر، دانشمندی توانا و رهبری بزرگ، حائز اهمیت فراوانی بوده و ضرورتی دو چندان مییابد.
این پژوهش که با هدف تبیین اندیشههای امام خامنهای در مورد راهبرد مدیریت دانش از دیدگاه فرماندهی معظم کل قوا، صورت گرفته از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، کیفی است و از روش «رویش نظریه» استفاده شده است و سعی شده تا مبانی لازم جهت تبیین راهبرد مدیریت دانش از سخنان فرماندهی معظم کل قوا استخراج شود و به صورت یک مدل مفهومی ارائه گردد.
نتایج بیانگر آن است که فرماندهی معظم کل قوا با دیدگاهی کلنگر، نظامدار و سیستمی، عوامل اثرگذار بر راهبرد مدیریت دانش را از سطوح اولیه تا سطح عالی مورد عنایت خاص خود قرار دادهاند و ضمن بیان آرمان، اهداف مشخص و چشمانداز دانشی، راه رسیدن به این اهداف یعنی «عزت علمی، کسب قدرت برتر و مرجعیت علمی در دنیا» را به خوبی تبیین نمودهاند. آنجا که میفرمایند: «پیمودن راه پیشرفته دانش، جزء با روحیه استقلال، توکل به خدا و کار برای ایمان طی نخواهد شد. این راه، راهی میانبر است (نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حکمت81) لذا آنچه بیش از هر عاملی در تحقق اقتدارآفرین آرمانهای نظام اسلامی در ابعاد دانشی و رسیدن به این موفقیت بزرگ تأثیر دارد، میزان بهرهمندی و بکارگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری است که بایستی همواره مدنظر باشد.