چکیده:
هدف: هدف این پژوهش تعیین مدل اختلالات یادگیری بر اساس ارتباط با والدین و کمالگرایی بود. روش پژوهش: روش این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1399 شهر کرمانشاه بود که نمونه آماری پژوهش، 270 دانشآموز دختر همراه با والدینشان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (2011)، پرسشنامه کیفیت روابط والد، کودک فاین و همکاران (1983) و پرسشنامه چندگانه کمالگرایی هویت و فلت (1991) پاسخ دادند. یافتها: نتایج پژوهش نشان داد بین عاطفه مثبت، همانند سازی با والدین، اعتماد، خشم، کمالگرایی خودمدار، کمالگرایی دیگر مدار و کمالگرایی جامعه مدار با اختلال یادگیری همبستگی معناداری (05/0=P) دارد؛ همچنین ضریب همبستگی چندگانه بین کمالگرایی و کیفیت رابطه والد-کودک با اختلال یادگیری برابر با 462/0 = R است و ضریب تعیین برابر 213/0= R2 است که 21. 3 درصد از واریانس اختلال یادگیری از طریق کمالگرایی و کیفیت رابطه والد کودک قابل تبیین است. نتیجهگیری: در نهایت این نتیجه حاصل شدهاست که ارتباط با والدین در پیش بینی اختلالات یادگیری و همچنین کمالگرایی در پیشبینی اختلالات یادگیری سهم دارد.
Aim: The aim of this study was to determine the model of learning disorders based on relationship with parents and perfectionism. Methods: The method of this research was applied in terms of purpose and in terms of descriptive-survey data collection method of correlation type and statistical population included all fifth and sixth grade female students studying in the academic year 1400-1399 in Kermanshah. In this study, 270 female students and their parents were selected by convenience sampling method and answered the questionnaires of learning problems of Wilcott et al. (2011), quality of parent-child relationship questionnaire (Fine et al. (1983)) and multiple identity and flatness perfectionism questionnaire (1991). . Results: The results showed that there is a significant correlation (P = 0.05) between positive emotion, imitation with parents, trust, anger, self-centered perfectionism, other-oriented perfectionism and community-oriented perfectionism with learning disability; Also, the multiple correlation coefficient between perfectionism and the quality of the parent-child relationship with learning disability is R = 0.462 and the coefficient of determination is R2 = 0.213, which 21.3% of the variance of learning disability can be explained by perfectionism and the quality of the parent-child relationship. Is. Conclusion: Finally, it has been concluded that communication with parents contributes to the prediction of learning disabilities as well as perfectionism in the prediction of learning disabilities.
خلاصه ماشینی:
درنتيجه تعامل والد – کودک، يک پديده پيچيده و چندبعدي است و در اثر تعامل عوامل متعددي از قبيل نگرش و ميزان پذيرش والدين ، نحوة مديريت و کنترل رفتار، حس شايستگي اجتماعي و خويشتن داري، ميزان دانش و مهارت والدگري، اعتمادبه نفس و خوش فکري والدين در تربيت کودک و ايجاد محيطي با حداقل تعارض ، کيفيت روابط والد-کودک و مراقبت عاطفي مادر از کودک شکل ميگيرد (پورمحمدرضايتجريشي، عاشوري، افروز، ارجمند نيا و غباري بناب ، ١٣٩٥) درواقع کيفيت تعامل والد و کودک عبارت است از نحو ة برقراري ارتباط و نگرش والدين نسبت به کودکان و ايجاد يک جو عاطفي توسط والدين (عزيزي، فاتحيزاده و احمدي، ١٣٩٧) بهبود کيفيت تعامل والد و کودک، با کاهش مشکلات رفتاري کودک و افزايش رفتارهاي جامعه پسند، بهبود مهارت هاي فرزند پروري ازجمله نظم و انضباط قاطعانه و کاهش استرس و تنيدگي والديني همراه است (عديلي، ميرزايي و عابدي، ١٣٩٧) کمال گرايي يک مفهوم چندبعدي است که در قالب نگرانيهاي کمال گرايانه که شامل ترس از ارزيابي منفي و اشتباه ، احساساتي که به علت ناسازگاري بين عملکرد و انتظارات ايجاد ميشود و تلاش هاي کمال گرايانه شامل تلاش براي تعالي و تعيين معيارهاي سطح بالاي عملکرد مغز ميباشد است (بشارت ، عزيزي و پورشريفي، ٢٠١١).
پرسشنامه مشکلات يادگيري ويلکات و همکاران (به تصویر صفحه رجوع شود) پرسشنامه کمال گرايي هويت و فلت (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) پرسشنامه رابطه والد-فرزند رديف سئوالات تقريباً هيچ کم به تا زياد خيلي (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) A Model for Learning Disorders based on the Relationship with Parents and Perfectionism Rahil.