چکیده:
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل استعدادیابی و پرورش مدیران در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بوده است. این مطالعه بر اساس دو رویکرد کمی و کیفی انجام شده است. این پژوهش ازنظر ماهیت اکتشافی و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات توسعهای ـ کاربردیو از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی میباشد. روش نمونهگیری در بخش کیفی، روش هدفمند و در بخش کمی روش تصادفی ساده بوده است. نتایج پژوهش حاصل از روش دلفی، در مجموع سه بعد و نه مولفه برای استعدادیابی و پرورش مدیران مطرح کرد و نتایج پژوهش حاصل از بخش کمی نشان داد که شناسایی و اکتساب استعداد (مولفه شغلی، مولفه سازمانی و مولفه فردی)، توسعه و استفاده از استعداد (مدیریت مسیر شغلی، ارتباطات تعاملی و پرورش کارکنان) و درنهایت حفظ استعداد (مولفه مدیریتی و رهبری، مولفه فرهنگی و سازمانی و مولفه انگیزشی) بر استعدادیابی و پرورش مدیران تاثیر دارند.
Abstract
The main purpose of this study is to design a model for talent identification and training of managers in the National Iranian Petroleum Products Distribution Company. This study was conducted based on two approaches, quantitative and qualitative.The results of the Delphi method show that proposed a total of 3 dimensions and 9 components for talent identification and training of managers in the public sector and the results of research from the quantitative sector show that the identification and acquisition of talent (job component, organizational component and individual component) has an effect on talent identification and development of managers in the public sector. Also, the development and use of talent (career path management, interactive communication and staff training) has an impact on talent identification and training of managers. Finally, talent retention (managerial and leadership component, cultural and organizational component and motivational component) has an impact on talent identification and managerial training.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش حاصل از روش دلفی، در مجموع سه بعد و نه مؤلفه برای استعدادیابی و پرورش مدیران مطرح کرد و نتایج پژوهش حاصل از بخش کمی نشان داد که شناسایی و اکتساب استعداد(مؤلفه شغلی، مؤلفه سازمانی و مؤلفه فردی)، توسعه و استفاده از استعداد (مدیریت مسیر شغلی، ارتباطات تعاملی و پرورش کارکنان ) و درنهایت حفظ استعداد (مؤلفه مدیریتی و رهبری، مؤلفه فرهنگی و سازمانی و مؤلفه انگیزشی) بر استعدادیابی و پرورش مدیران تأثیر دارند.
مدیریت استعداد، دغدغه و اولویت مهم مدیران اجرایی و مدیران منابع انسانی و موضوع موردعلاقه کارفرمایانی است که با چالش های قابل توجهی ، ازجمله عدم قطعیت عرضه و تقاضای استعداد در سازمان ها روبرو هستند (٢٠١٨ ,Cotton &Wang ).
در گام نهایی در بخش کمی برای روایی مدل و تعیین بررسی تأثیر ابعاد و مؤلفه های مدیریت استعداد بر استعدادیابی و پرورش مدیران در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است .
در این پژوهش ، ابتدا موضوع طراحی مدل استعدادیابی و پرورش مدیران در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ، ابعاد و مؤلفه های آن مطالعه و با مرور ادبیات ، استخراج شده است .
یعنی که نتایج پژوهش حاصل از بخش کمی نشان داد که شناسایی و اکتساب استعداد (مؤلفه شغلی، مؤلفه سازمانی و مؤلفه فردی)، توسعه و استفاده از استعداد (مدیریت مسیر شغلی، ارتباطات تعاملی و پرورش کارکنان ) و درنهایت حفظ استعداد (مؤلفه مدیریتی و رهبری، مؤلفه فرهنگی و سازمانی و مؤلفه انگیزشی) بر استعدادیابی و پرورش مدیران در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تأثیر دارند.