چکیده:
ضعف در مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی از مشکلات ثانویه نقصتوجه/ بیشفعالی است که توجه به این مشکلات برای بهبود زندگی اجتماعی کودکان مبتلا حائز اهمیت است؛این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی ٦ تا ١٢ سال، به روش نیمهتجربی با طرح تکآزمودنی انجام شد. در این پژوهش12 بار اندازهگیری (4 بار بهعنوان خط پایه، 4 بار طی درمان و 4 بار در مرحلهی پیگیری) به عمل آمد. از مادران دارای کودک 6 تا 12 سال مبتلا به به نقصتوجه/بیشفعالی شهر اصفهان به همراه کودکانشان، 6 مادر-کودک (12 نفر) شیوه هدفمند انتخاب و تصادفاً در دو گروه درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعاملی والد-کودک جایگزین شدند. سپس 11 جلسه درمان ارتباطی والد-کودک برای گروه اول و 12 جلسه درمان تعامل والد-کودک برای گروه دوم اجرا شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی جرابک (2004) و مقیاس سازگاری اجتماعی واینلند (1935) بود. نتایج نشان داد درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به نقصتوجه/بیشفعالی تاثیر داشتهاند (05/0>p)؛ لیکن تنها درمان ارتباطی والد-کودک بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی تاثیرات پایدار داشته است. بنابراین درمان ارتباطی والد-کودک نسبت به درمان تعامل والد-کودک نقش موثرتری در بهبود مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی ایفا کند.
AbstractWeak communication skills and social adjustment are secondary problems of children with ADHD, and paying attention to these problems is important for improving the social life of these children. The aim of this study was to compared the effectiveness of parent-child communication package and parent-child interaction therapy on communication and social adjustment skills of children with ADHD in a quasi-experimental design with a single-subject design. In this study, 12 measurements (4 times as baseline, 4 times during treatment and 4 times as follow-up) were performed. Of the mothers of 6 to 12 years old children with ADHD in Isfahan along with their children, 6 mothers (n=12) were selected by purposive sampling and were randomly assigned into two groups of parent-child communication and parent-child interactive therapy. Then, 11 sessions of parent-child communication package for the first group and 12 sessions of parent-child interaction therapy for the second group were administered. The research tools were the Jerabec (2004) communication skills questionnaire and the Vineland Social Adaptation Scale (1935). The results showed that parent-child communication package and parent-child interaction therapy affected the communication skills of children with ADHD, but the effects of these treatments were reduced in the follow-up period. Also, only the parent-child communication package had a lasting effect on the social adjustment of children with ADHD. Therefore, the parent-child communication package plays a more effective role in improving the communication and social adjustment skills of children with ADHD than the parent-child interaction therapy.
خلاصه ماشینی:
اگرچه مشکلات ارتباطي و اجتماعي، به عنوان بخشي از تشخيص باليني اختلال نقص توجه /بيش فعالي محسوب نميشود ( American ٢٠١٣ ,Psychiatric Association) اما آسيب در عملکردهاي ارتباطي ميتواند موقعيت کودکان 1- Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) 2- communication skills مبتلا به اختلال نقص توجه /بيش فعالي را درآينده تحت الشــعاع قرار دهد ( ,Adlparvar ٢٠١٧ ,Rafie Boroujeni &Movahedi ) و احساس تنهايي، اضطراب اجتماعي، افسردگي، حرمت خود پايين ، عدم موفقيت تحصيلي و عدم سازگاري را به همراه آورد ( & Lund Bland ٢٠٠٦ ,Hansson).
به علاوه طبق مطالعات صورت گرفته بين تشديد مشکلات کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بيش فعالي و مشکلات زناشويي والدين مثل مشکل در عملکرد خانواده (٢٠١٠ ,Mohammadi &Dortaj )، تعارضات زناشويي (٢٠٠٩ ,Mansournia &Hekmati, Soodmand, Beyrami, Gholizadeh ) و ناسازگاري 1- Children–Parent Relationship Therapy 2- social learning theory 3- attachment theory در خانواده (٢٠١٤ ,Vosoughi &Zarei, Sharif, Alavi Shoushtari, ) ارتباط وجود دارد.