چکیده:
ااین پژوهش باهدف مقایسه اثربخشی درمان کیفیت زندگی مبتنی بر تجارب زیسته دختران نوجوان دارای مشکل بیخوابی ودرمان گوش کردن عمیق کامل برشدت بیخوابی و کیفیت خواب نوجوانان دختر با مشکل بیخوابی انجام شد. روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پی گیری دوماهه بود. نمونه آماری پژوهش از بین دختران دارای مشکل بیخوابی دوره متوسطه دوم شهر اصفهان 45 نفر که دارای معیارهای ورود و خروج مطالعه بودند بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). آزمودنیها در سه مرحله به پرسشنامههای شدت بیخوابی (مو رین،2006) و کیفیت خواب (پیتزبورگ، 1989) پاسخ دادند. درمان کیفیت زندگی در 10 جلسه ودرمان گوش کردن عمیق کامل در 8 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد. نتایج تحلیل اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که این دو مداخله در بهبود شدت بیخوابی و کیفیت خواب در دو گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تأثیر معنیداری داشته و این تأثیر در مرحله پی گیری باقیمانده است (05/0p<). در مقایسه این دو مداخله درمان مبتنی بر گوش کردن عمیق کامل در بهبود شدت بیخوابی اثربخشتر از درمان کیفیت زندگی مبتنی بر تجارب زیسته بوده است (05/0>p) و در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت اثربخشی بر کیفیت خواب در مقایسه ی گروه درمان کیفیت زندگی با درمان مبتنی بر گوش کردن عمیق کامل تفاوت معنادار نبود (05/0<p).
The present study was performed to compare the effecctiveness quality of life related lived experiences and integral deep listening treatment on the insomnia intensity and sleep quality of female adolescents. Methods Research method of this study was semi-experimental with pretest-posttest and two months follow-up. The statistical population consisted of 45 female adolescents suffering from insomnia from Isfahan secondary high school who, as a target, were selected and randomly divided into two groups of intervention and control. Research tools include the Pittsburgh Sleep Quality Index and the Insomnia Severity Index that completed by both participants. Data were analyzed by Variance analysis test with repeated measurements and bonfroni pursuit test. Results according to the results analysis repeated measures with the effect time and group intraction showed that these two interventions had a significant effect on improving the severity of insomnia and sleep quality in the two experimental groups compared to the control group and this effect is persisted at follow-up(p0/05).
خلاصه ماشینی:
Bahrami et al)، شناختي رفتاري (٢٠١٨ ,Jouyban &Ashrafi, Ansarin, Hasanzadeh )، فراشناخت (٢٠١٥ ,Rezaei)، نوروفيدبک (٢٠١٦ ,Abedi &Basiri, Namdari ) و ذهن آگاهي ( ,Dehghani &Farahbakhsh ٢٠١٧ ,Burdick ;٢٠١٩ ,Ghorbani &Javadi ;٢٠١٧).
Quality of life treatment for insomnia in adolescent girls with insomnia جلسه موضوع جلسه اول آشنايي و معارفه اعضاي گروه و ارائه منطق درمان وانجام پيش آزمون ها دوم آموزش اصول و فنون بهداشت خواب سوم چگونگي ايجاد روابط سالم با خانواده و همسالان چهارم شناخت و حل چالش هاي ارتباط با جنس مخالف نحوه گذراندن اوقات فراغت سالم با توجه به شناخت ارزش ها، توانمنديها، تجربه ها وامکانات پنجم فردي، خانوادگي و فرهنگي افراد ششم راهبردهاي شناختي: شناسايي خطاهاي شناختي، تکنيک هاي شناختي براي مواجهه با خطاهاي شناختي راهبردهاي رفتاري: تمرين مراقبه ، اولويت بندي کارهاي روزانه ، مديريت زمان و استفاده از تلفن هفتم همراه و فضاي مجازي و مديريت مالي براي پول توجيبي هشتم راهبردهاي اعتقادي: ارتباط با خدا (نماز، دعا و نيايش ، ذکر، توسل )، اميد، شکرگزاري و توکل نهم مهارت هاي تحصيلي: روش مطالعه مؤثر، حل تعارض ، مديريت قبل ، حين و بعد از امتحان دهم جمع بندي و مرور جلسات و پاسخ گويي به سؤالات انجام پس آزمون ها روش درماني گوش کردن عميق کامل که در اين پژوهش به کار گرفته شد، توسط يک روان درمانگر آلماني که بيش از بيست سال است در ارتباط با مشکلات خواب کار مي کند، استفاده گرديده است .