خلاصه ماشینی:
">کملطفیهای قلندر بهمناسبت بداههنوازی اخیر استاد محمد رضا لطفی در مجموعه نیاوران (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) محمد رضا لطفی مردی است که در طول شش دهه حیات نوازندگیاش نشان داده است در کشف بالاترین ظرفیتهای وجودی موسیقی پرمعنای ایرانی زیرکی و ذکاوت ویژهای دارد.
موسیقی محمد رضا لطفی در کنار بسیاری از مظاهر دیگر فرهنگ و هنر ادب فاخر این قوم،دارای چنین ارزش و ظرفیتی است.
محمد رضا لطفی در همان اوایل بازگشتش به کشور،مواضعی درباره جریانهای موجود موسیقی داخل کشور اتخاذ کرد که نوعی زیرسؤال بردن تمامی کوششها و سلایق متکثر در نظام تعلیم موسیقی و سبکهای نوازندگی اساتید دیگران این عرصه محسوب شده و موجب مناقشاتی میان او و نوازندگانی مانند کیوان ساکت، حسین علیزاده و...
اما آنچه اهالی موسیقی کشور را و بهخصوص کسانی را که مورد انتقاد لطفی قرارگرفته بودند آشفته میساخت،این بود که احساس میشد لطفی موسیقی و شیوه نوازندگی و نوع نگاه خود را ملاک و معیار همهء موسیقی و کشور فرض نموده و از آن جایگاه به نقد و داوری درباره دیگران میپردازد.
روشنفکر جامعه ما که هنرمند هم خواهینخواهی در آن زمره قرار گرفته است،همیشه خود را صاحب برترین دیدگاه موجود دانسته است،و در بسیاری از اوقات این نظر را صریح بیان کرده و اگر هم صریح نبوده میخواسته تا تواضع و شکستهنفسی کرده باشد.
به من اینگونه فهمانده شده بود که فقط یکی از این دو شیوه،هنر ناب و زیباست و دیگری از زیبایی بهرهای نبرده است.
اما بسیاری نیز بودند که مخاطب عام این موسیقی بودند و کماحترامی به آنان صفشان را از خیل علاقهمندان به موسیقی ناب ایرانی و نماینده بزرگش در روزگار ما لطفی،جدا میساخت."