خلاصه ماشینی:
"چه موقع فیلمساز،حتی فیلمساز هنرمند،نقد را برنمیتابد؟و خود را،و اثرش را،بینیاز از نقد میداند؟چه چیزی او را آشفته میکند؟وقتی که نقد، نه ستایش از فیلم است و نه رپرتاژ آگهی برای فیلم.
چرا مثلا جیمز کامرون که فیلمساز خوبی است-و سه فیلم خوب ترمیناتور 2،ورطه و بیگانهها را در کارنامه دارد-بعد از تایتانیک که نجومی میفروشد و اسکار و افتخار بسیار میآورد،به نقد جدی یک منتقد آمریکایی که فیلم را مزخرف مینامد،واکنش خشمگینانه نشان میدهد و دیوانهوار، سربریدهء منتقد را طلب میکند و از مدیر مسئول روزنامه میخواهد او را اخراج کنند؟ یا برگمان در مورد فریادها و نجواها یا فانی و الکساندر،آسوده خاطر هیچ واکنشی به نقد نشان نمیدهد.
تصادفا درمییابیم این فیمساز است که اتفاقا کار خود را نمیکند و به جای فیلمسازی،مدام مصاحبه میکند و درباره فیلمش نظر میدهد و معناتراشی میکند.
کار منتقد این است که مستقل از هیاهو و سیل تحسینها و جوایز،در جستوجوی حقیقت باشد و نگذارد سر خودش و تماشاگر کلاه برود و بدلی را به جای اصل بگیرد."