خلاصه ماشینی:
"آنچهکه باعث میشود راشومون نخستین فیلم داستایوسکی ای کوروساوا به شمار رود،این است که قبل از هر چیز،هیچگونه مرکز روایتگری،که نمایانگر صدای موجه«نویسنده»باشد،وجود ندارد تا تضادهای بین روایتهایی را که سه شخصیت اصلی داستان و هیزمشکن،شاهد درام(همسر یک سامورایی در برابر چشمان او به دست یک راهزن مورد تجاوز قرار گرفته؛ کمی بعد جسد سامورایی پیدا شده)ساختهاند از بین ببرد.
صحنه دوم (تصویرتصویر) سگ ولگرد -هزارتوی سفید خیابانهای پوشیده از برف و فرار کامدا از برابر حضور نامریی جفت خود-با اجرایی از پلان یهودا آغاز میشود،اما این بار به چهار پلان مجددا کادربندی شده فشردهتر و نقشاندازی دو یا،چند تصویر شبح مانند از چشمان آکاما بر تصاویر خیابان کاهش یافته است.
بدین ترتیب،فرار کامد از میان خیابانها با واژگونی کادر بین پسزمینه و پلان اول آغاز میشود (در این صحنه محوری که از تصاویر عکس برمیدارد با یک تغییر جهت مجدد 180 درجهای،عمود بر خط سیر قهرمان و اسبی که در کنار او پیش میرود قرار میگیرد)تغیر جهت دیدگاه،بدین شکل در پلان ویترین به اوج میرسد:از پشت قفسههای شیشهای آراسته شده با چاقوهایی تیز و بران چهره کاملا وحشتزده کامدا ثبت شده است.
واژگون شدن محور تصویربرداری موردنظر(ویترینی که از بیرون دیده میشود)در اثر تماس کادر محور مخالف با کادری که بازتابهای دو مرد در ویترین است و به تصویر تائکو،در آغاز فیلم ملحق میشوند تمام معنای خود را به دست میآورد؛ما این بار به آن طرف رفتهایم و نگاه بما نگاه دنیای اموات است."