چکیده:
تماشاگران در مسابقات، یکی از بزرگترین سرمایه های است که تیم های ورزشی می توانند در اختیار داشته باشند لذا در مسابقات ورزشی، توجه به جلب رضایت به منظور جذب تماشاگران اهمیت فراوانی دارد. به همین منظور هدف اصلی پژوهش حاضر ارایه الگوی انگیزه های رفتاری و حضور مجدد هواداران باشگاه های حرفه ای فوتبال می باشد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران تیم فوتبال نساجی مازندران بوده اند. حجم نمونه بی نهایت و اندازه نمونه برابر با ۳۸۴ نفر می باشد. همچنین برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد. محقق با مطالعه ی متغییرهای بسیاری از مقالات خارجی پرسشنامه محقق ساخته ای را تهیه نموده است. که روایی آن توسط ده تن از اساتید خبره و پایایی آن آلفایی کرونباخ تایید گردیده است. آزمون های آماری مورد استفاده در تحقیق مدل یابی معادلات ساختاری ESM و تحلیل عامل تاییدی CFA بودند. یافته های پژوهش نشان می دهد که همه عوامل این پژوهش شامل جذابیت، نوع ورزش، برنامه زمانی مسابقات، مکان برگزاری بازی ها، شرایط اقتصادی، علاقه به بازیکنان، عوامل احساسی(انگیختگی)، تفریح، ایمنی و امنیت، تعامل اجتماعی، نمایش(نتیجه مسابقه)، ترویج و مصرف از طریق رسانه تاثیر مثبت و معناداری بر انگیزه های رفتاری و قصد حضور مجدد تماشاگران باشگاه فوتبال نساجی مازندران دارند. لذا با توجه به اهمیت بحث درآمدزایی و لزوم خودکفایی باشگاه ها در بخش اقتصادی پیشنهاد می شود مدیران باشگاه نساجی مازندران از نتایج این پژوهش در جهت جلب رضایت تماشاگران و حضور مجدد آنان در ورزشگاه استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که همه عوامل اين پژوهش شامل جذابيت ، نوع ورزش ، برنامه زماني مسابقات ، مکان برگزاري بازي ها، شرايط اقتصادي ، علاقه به بازيکنان ، عوامل احساسي (انگيختگي)، تفريح ، ايمني و امنيت ، تعامل اجتماعي ، نمايش (نتيجه مسابقه )، ترويج و مصرف از طريق رسانه تاثير مثبت و معناداري بر انگيزه هاي رفتاري و قصد حضور مجدد تماشاگران باشگاه فوتبال نساجي مازندران دارند.
يافته ها بيانگر آن است که عوامل جذابيت ، نوع ورزش ، برنامه زماني مسابقات ، مکان برگزاري بازيها، شرايط اقتصادي، علاقه به بازيکنان ، عوامل احساسي(انگيختگي)، تفريح ، ايمني و امنيت ، تعامل اجتماعي ، نمايش ( نتيجه مسابقه )، ترويج و مصرف از طريق رسانه تاثير مثبت و معنيداري برانگيزه هاي رفتاري و قصد حضور مجدد هواداران باشگاه فوتبال نساجي مازندران دارند.
and Anderson , D نوروزي و همکاران (١٣٩٧) نيز در تحقيقي با نام تعيين سياست بهينه در افزايش درآمد مسابقات ورزشي مبتني بر قيمت بليت ، با استفاده از رويکرد پوياييشناسي سيستم ؛ (مورد مطالعه : ليگ برتر فوتبال ايران ) دريافتند سياست افزايش مطلوبيت زمان برگزاري مسابقه تاثير مثبتي بر انگيزه هاي رفتاري و قصد حضور مجدد هواداران باشگاه حرفه اي فوتبال دارد که نتايج آن همسو با اين پژوهش مي باشد.
Y. )2019), "The influence of stadium environment on attendance intentions in spectator sport: The moderating role of team loyalty", International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, Vol. 20 No. 2, pp.
Socio-motivational factors affecting spectator attendance at professional basketball games, International Journal of Sport Management, 2: 31-59 Pradhan, D.