چکیده:
هدف از پژوهش حاضر نقش تبلیغات انتخاباتی در دیوارنویسیهای وندالیستی فضاهای عمومی شهر خرمآباد و نیز روشهای کنترل و مقابله با آن است. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و پیمایشی است. به منظور بررسی دقیقتر موضوع، جامعه آماری تحقیق شامل جمعیت شهر خرمآباد طبق آمار سرشماری سال 1395 (373.416) که دارای 3 منطقه،23 ناحیه و 77 محله شهری است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بر اساس نمونهگیری خوشهای انجام شد. برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ (839/ 0) و جهت روایی پرسشنامه از نظرسنجی کارشناسان امور شهری استفاده شده است. مطالعه نقش تبلیغات انتخاباتی در دیوارنویسیهای وندالیستی، نوآوری این پژوهش محسوب میشود. به منظور بررسی اثرات وندالیسم در شهر با استفاده از پرسشنامههایی که توسط کارشناسان مسائل شهری تکمیل شد؛ از طریق مدل ELECTERE به رتبهبندی مهمترین عوامل وندالیسم در شهر پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین دیوارنویسیهایی که موجب از بین رفتن حقوق شهروندان و نیز صدمه به مبلمان شهری شده، مربوط به تبلیغات انتخاباتی نامزدهای این شهر بوده است و سایر دیوارنویسیهای وندالیستی کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است. بنابر بررسیهای انجامگرفته، بیش از 33/ 58 درصد دیوارنویسیهای شهر خرمآباد مربوط به تبلیغات نامزدهای انتخاباتی است.
The purpose of this study is the role of Election Advertisement in vandalism murals in public spaces of Khorramabad and also methods of control and counteraction. The method of the present research is descriptive-analytical and based on documentary and survey studies. In order to study the subject more closely, the statistical population of the study includes the population of Khorramabad according to the 2016 census (373,416) which has 3 districts, 23 districts and 77 urban neighborhoods and the sample size using Cochran's formula is 384 people based on sampling. Clusters were done. Cronbach's alpha coefficient (0.839) was used to assess the reliability and a survey of urban experts was used to validate the questionnaire The study of the role of election campaigns in vandalism graffiti is an innovation of this research.To assess the effects of vandalism in the city using questionnaires completed by urban experts; The ELECTERE model ranked the most important vandalism factors in the city.The results of the research showed that the most graffiti that caused the loss of citizens' rights and also damaged the urban furniture was related to the Election Advertisement of the candidates of this city and other vandalistic graffiti had the lowest amount. According to surveys, more than 58.33% of the murals in Khorramabad are related to the candidates' Election.
خلاصه ماشینی:
Ph. D Geography and Urban Planning, Kharazmi University, Tehran, Iran Received: 2018/06/05 Accepted: 2018/11/08 چکیده Abstract هدف از پژوهش حاضر نقش تبلیغات انتخاباتی در دیوارنویسیهای وندالیستی The purpose of this study is the role of Election فضاهای عمومی شهر خرم آباد و نیز روش های کنترل و مقابله با آن است .
به The method of the present research is descriptive- منظور بررسی دقیق تر موضوع ، جامعه آماری تحقیق شامل جمعیت شهر خرم آباد and based on documentary and survey طبق آمار سرشماری سال ١٣٩٥ (٣٧٣,٤١٦) که دارای ٣ منطقه ،٢٣ ناحیه و ٧٧ study the subject more closely, the study includes the population of Khorramabad according to محله شهری است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ٣٨٤ نفر بر اساس the 2016 census (373,416) which has 3 districts, 23 نمونه گیری خوشه ای انجام شد.
در این پژوهش سه شاخص (تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، تبلیغات مشاغل و سایر دیوارنویسی ها) به عنوان مهم ترین شاخص های مطرح دیوارنویسیهای وندالیستی در فضای عمومی شهر خرم آباد انتخاب شدند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که نتیجه ارزیابی مدل نشان می دهد تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به عنوان وندالیسم در فضاهای عمومی شهر خرم آباد نشان داده شده است و بعد از آن به ترتیب تبلیغات مشاغل و سایر دیوارنویسی ها عنوان شده اند.
نتایج نهایی پژوهش نشان داد که بیشترین دیوارنویسی هایی که موجب از بین رفتن حقوق شهروندان و نیز صدمه به مبلمان شهری شده ، مربوط به تبلیغات انتخاباتی نامزدهای این شهر بوده است و دیوارنویسیهای وندالیستی کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است .