چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رویکرد قرآن نسبت به نظریة نظم اجتماعی پارسونز است. پرسش پژوهش این است که آیا صرفاً با رعایت شرع مقدس در قالب واجبات و محرمات، نظم اجتماعی حفظ و پایدار میماند؟ این پژوهش با روش کتابخانهای، مروری - توصیفی و با بهرهگیری از آیات قرآن در جنبههای گوناگون اجتماعی، حقوقی، فقهی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، تعلیم و تربیت، ولایتپذیری انجام گرفته است. پژوهش حاضر با تأکید بر حیات طیبه و عالم ماوراءالطبیعه، پس از استخراج برخی مؤلفهها ی مربوط به ایجاد، حفظ و پایداری نظم اجتماعی به تبیین آن میپردازد. یافتههای این پژوهش نشان داد پارسونز به طور عمده، بر بقای نظام اجتماعی تأکید دارد و آن را با تداوم هنجارها و الگوهای تعامل مرتبط میکند، اما قرآن، به جزئیات هم برای ضمانت اجرایی نظم اجتماعی توجه کرده است. با این رویکرد قرآن، از یک جامعیت و کمال مضاعف برخوردار است و قادر است در ایجاد، حفظ و پایداری یک نظام اجتماعی جهان شمول، کارآمد و جاودانه بسیار مؤثرتر از مؤلفههای محدود و کلی در نظریة پارسونز عمل کند.
The purpose of this study is to investigate the Qur'an's approach to Parsons's theory of social order. The question of the research is whether the social order ismaintained and maintained only by observing the holy sharia in the form of obligations and prohibitions? This research has been done by library method, review-descriptive and by using Quranic verses in various aspects of social, legal, jurisprudential, economic, political, cultural, moral, education, guardianship. The present study, with emphasis on the good life and the supernatural world, after extracting some components related to the maintenance, creation and stability of social order, explains it. The findings of this study showed that Parsons mainly emphasizes the survival of the social system and relates it to the continuation of norms and patterns of interaction, but the Qur'an also pays attention to details to guarantee the implementation of social order.With this approach, the Qur'an has a double comprehensiveness and perfection and is able to create, maintain and sustain a universal, efficient and eternal social system much more effective than the limited and general components in Parsons theory.
خلاصه ماشینی:
است و وقتي مجموعه اي از انسان ها در قالب امت اسلامي در اين نظام قرار ميگيرند فقط با رعايت موازين اعلام شده توسط خداوند در قرآن و با تبيين آن ها توسط پيامبرعظيم الشان و يا امامان معصومين عليهم السلام ميتوانند نظام اجتماعي مطلوب و آرماني را ايجاد کنند يا اينکه علاوه بر آن نظام اجتماعي که مبتني بر اين آموزه هاست از يک ساختارو نظريۀ مدوني که در آن روابط فرد با جامعه ، روابط فرد با حکومت و دولت ، عدالت ، اقتصاد، فرهنگ اجتماعي، حقوق و به عبارتي دربردارندة همۀ عناصر ايجادکننده يا پايدارکنندة نظم جوامع را مورد توجه قرار داده است ؟ در پاسخ به اين سؤال و با بررسي که در قرآن کريم به عنوان نظام نامۀ جامع نازل شده از جانب خداوند براي بشر، علي رغم آنچه که در کشورهاي غير اسلامي و معمولا در غرب و توسط افرادي همچون پارسونز و همفکران او مطرح شده و غالبا نيز با آزمايش و خطاها سعي در اثبات آن دارند، نظم اجتماعي در چند فاکتور محدود و مصنوع بشري خلاصه نمي شود ؛ در قرآن و اسلام به شکل 1.
با بررسي اين قبيل آيات در قرآن مشخص ميشود، رويکرد سياسي را که قرآن براي مسلمين و جامعۀ بشري مطرح ميکند تا به عنوان يک ناظر اجتماعي در نظام اجتماعي، نظم اجتماعي را محفوظ و پايدار بدارد، بسيار جامع تر از سياست موجود در نظريۀ نظم اجتماعي پارسونز است .