چکیده:
ایــن پژوهــش بــا هــدف مقایســة اثربخشــی والدگــری ذهن آگاهانــه و والدگــری آزادمنشــانه مبتنــی بــر نظریــة آدلــر بــر بهزیســتی روان شــناختی مــادران انجام شــد. 175 مــادر نوجوانــان 13 تــا 15 ســال از یــک دبیرســتان متوســطة دورة اول به شــیوة دردســترس انتخــاب و با اســتفاده از مقیاس بهزیســتی روان شــناختی ریــف، 1989) و مقیــاس راهبردهــای تعــارض (مــوری اشــتراوس، 1979) ســنجش و 54 نفــر از آنــان، کــه بالاتریــن نمــرة تعــارض و کمتریــن نمرة بهزیســتی روان شــناختی را کســب کردنــد و ملاک هــای ورود بــه پژوهــش را داشــتند، بــه عنــوان نمونــة پژوهــش انتخــاب و بــه شــیوة تصادفــی در ســه گــروه 18 نفــری دو گــروه آزمایشــی و یــک گــروه گــواه - جایگزیــن شــدند. گروه هــای آموزشــی در خــلال هشــت جلســة 120 دقیقــهای تحــت مداخلــة آموزشــی قــرار گرفتنــد و در ســه مرحلــه بــا مقیــاس بهزیســتی روان شــناختی (ریــف، 1989) آزمــون شــدند. نتایــج تحلیــل طــرح آمیختــه نشــان داد نمره هــای بهزیســتی روان شــناختی هــر دو گــروه آزمایشــی در پس آزمــون در مقایســه بــا گــروه گــواه بــه طــور معنــادار افزایــش یافــت و در پیگیــری دوماهه نیــز همچنان بــالا بود. همچنیــن مشــخص شــد بیــن اثربخشــی والدگــری آزادمنشــانه و والدگــری ذهن آگاهانــه بــر بهزیســتی روان شــناختی مــادران تفــاوت معنــادار وجــود نــدارد.