چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی نوآوری شرکتی بر نوسان فناورانه و قابلیت های رقابتی میباشد. این تحقیق از نظر هدف پژوهش، از نوع کاربردی است و از نظر روش داده یابی بکارگرفته شده در این پژوهش، توصیفی_ پیمایشی است. جامعه ی آماری تحقیق 953 مورد از شرکتهای دانش بنیان تولیدی نوع 2 فعال در حوزه فناوری اطالعات و ارتباطات فاوا استان تهران است. بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 278 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. ازاین رو برای به دست آوری داده تعداد 500 پرسشنامه به صورت لینک برای شرکتهای دانش بنیان مذکور ارسال شد که تعداد 290 پرسشنامه به صورت کامل جمع آوری گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ظفرآدیگوزل و کودرت سلتیکلیگیل 2019 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در آمار استنباطی ابتدا آزمون کولموگراف-اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن مورد استفاده قرار گرفته در صورت نرمال بودن توزیع از روش تحلیل عاملی تاییدی و معادالت ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد استراتژی نوآوری شرکتی بر نوسان فناورانه تاثیرمثبت و معنادار دارد و واریانس نوسان فناورانه میتواند به میزان 0.396 از طریق استراتژی نوآوری شرکتی پیشبینی شود.همچنین نتایج نشان داد استراتژی نوآوری شرکتی بر قابلیت های رقابتی ترکیبی تاثیرمثبت و معنادار دارد. نتایج نشان داد نوسان فناورانه بر قابلیت های رقابتی ترکیبی تاثیر مثبت و معنادار دارد و واریانس قابلیت های رقابتی ترکیبی میتواند به میزان 0.028 از طریق نوسان فناورانه پیشبینی شود.
خلاصه ماشینی:
سطح بالاي استراتژي نوآوري شرکتي مي تواند منجر به روابط کسب و کار دوام پذير، با مدت زمان بالا شود که دليل آن ، قابليت هاي رقابتي ترکيبي و نوآوري سازماني است .
1 24 1 Song et al 2 Younis et al 3 Siegel 4 Boiral 5 Mainzer 6 Katsikeas جدول ١: آلفاي کرونباخ مولفه هاي پرسشنامه قصد کارآفريني آلفاي کرونباخ پرسشنامه مولفه 0,811 استراتژي نوآوري شرکتي 0,702 نوسان فناورانه 0,773 قابليت هاي رقابتي ترکيبي در اين مطالعه ، پرسشنامه در اختيار١٠ نفر از اساتيد و خبرگان قرار داده شد و از آنها در مورد اعتبار پرسشنامه نظرخواهي شد.
پايين بودن ميزان اين شاخص نشان دهنده تفاوت شکل ٣: نتايج تحليل عاملي تأييدي استراتژي نوآوري شرکتي نقش اندک ميان مدل مفهومي با داده هاي مشاهده در حالت تخمين استاندارد شده تحقيق است و مقدار RMSEA کمتر از ٠/٠٨ است .
پايين بودن ميزان اين شاخص نشان دهنده تفاوت اندک ميان مدل شکل ٤: نتايج تحليل عاملي تأييدي استراتژي نوآوري شرکتي نقش مفهومي با داده هاي مشاهده شده تحقيق است و در حالت ضرايب معناداري مقدار RMSEA کمتر از ٠/٠٨ است .
Sig) نتيجه آزمون قابليت هاي رقابتي ترکيبي 0,071 توزيع داده ها نرمال است استراتژي نوآوري شرکتي 0,062 توزيع داده ها نرمال است نوسان فناورانه 0,079 توزيع داده ها نرمال است با توجه به اينکه سطح معناداري براي متغيرهاي تحقيق بيشتر از ٠.
International journal of innovation management, 12, 69-111.