خلاصه ماشینی:
هندسه نصيحت، نقد و نفاق مرز «خير خواهي (نصيحت)، مشورت و حتي مخالفت و نقد» در نظام اسلامي، با«نفاق، بدخواهي، و مخالف خواني مفسدت آميز» کجاست؟ يکي از فعالان طيف مدعي اعتدال و اصلاحات، در مخالفت با هشدار حکيمانه مرحوم آيتالله فاطمينيا(ره) نوشته است: «صاحبمنصبان را بايد مورد نقد و نظارت و پرسش قرار داد و نه ستايش و تقديس؛ چرا که هر حاکم غير معصومي، در معرض خطا و سوء استفاده از قدرت است و لذا حق و بلکه وظيفه مدني و ديني شهروندان و نيز رسانهها امر به معروف و نهي از منکر اوست.
» اشاره او به اين سخنان چندين باره استاد است:«هر کس با رهبر انقلاب مخالفت کند خدا از او نميگذرد.
» هرکس سيره قرآن و اهل بيت(ع) را آگاهانه و به ميل خود تکه تکه کند، مغضوب پروردگار خواهد بود؛ چنان که در سوره حجر خطاب به پيامبر(ص) فرمود:«وَ قُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ.
» امام به تبعيت از رسول خدا (ص) مرزبندي صريح با مستکبران داشت که مغضوب آنها شد، و گرنه سران کفر، با پيامبر(ص) و امير مؤمنان (ع) کنار ميآمدند.
حضرت (در خطبه 175 نهجالبلاغه آمده) فرمود: «چيست که ميبينم از خدا رويگردان و جز او را خواهانيد؟ چهارپاياني را مانيد که شبان، آنها را در کشتزاري وباخيز و دردانگيز بگرداند.
برآمده از سيره نوراني مولاي مظلوم متقيان امير مومنان(ع) است که حکيم روشن ضمير، مرحوم آيتالله فاطمينيا(ره) فرمود: «ما بعضي چيزها را بايد متوجه بشويم.