چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی بهمنظور ارتقاء تواناییهای مدیریت دانش شخصی (PKM) معلمان است. روش تحقیق کیفی و بهصورت مشخص روش نظریهپردازی داده بنیاد (رویکرد ظاهر شونده) است. جامعه آماری شامل مدیران سازمان آموزشوپرورش استانهای آذربایجان غربی و شرقی و خبرگان مطرح دانشگاهی دارای زمینه علمی مرتبط با مدیریت دانش است. در ساخت مدل تحقیق برای انتخاب نمونه از ترکیب روشهای هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی استفاده شد که در نهایت ده نفر بهعنوان خبرگان و مدیران آموزش و پرورش انتخاب و مصاحبهها با آنان انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختاریافته و میدان نگاری بوده است که پس از جمعآوری، با استفاده از نرم افزار Maxqda نسخه 10 کدگذاری و تحلیل شدهاند. در این تحقیق از روش کیفی و از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفادهشده است. بر این اساس، 284 کدباز اولیه، 152 کد انتخابی و 79 کد مستخرج نهایی در قالب 19 مفهوم و 6 مقوله اصلی دستهبندیشده است پس از طی این مراحل، مدلی بهمنظور ارتقاء تواناییهای مدیریت دانش شخصی معلمان ارائهشده است، در این تحقیق از روش باز آزمون و روش توافق درون موضوعی برای تایید روایی و پایایی مصاحبهها استفاده گردید، یافتههای تحقیق نشان میدهد که اجزای اصلی مدل مدیریت دانش شخصی شامل؛ " ایجاد مهارتهای ارتباطی و بازاریابی در خود "، " توانایی تحلیل و ارائه اطلاعات" است که شرایط زمینهای سبک رهبری و ساختار سازمانی و شرایط مداخلهگر ویژگیهای محیط اقتصادی و ویژگیهای فرهنگی به دست آمد.
The present study aims to provide a model for improving teachers' personal knowledge management (PKM) skills. The research method is qualitative and specifically the method of data theorizing is the foundation (emerging approach). The statistical population includes the directors of the Education and Training Organization of the provinces of West and East Azerbaijan and prominent academic experts with a scientific background related to knowledge management. In constructing the research model, a combination of purposeful judgmental methods and snowball method was used to select the sample. Finally, ten people were selected as experts and directors of education and interviews were conducted with them. Data collection tools were semi-structured interviews and field mapping that were collected and coded and analyzed using Maxqda version 10 software. In this research, qualitative method and open, axial and selective coding have been used. Based on this, 284 initial open source codes, 152 selected codes and 79 final extracted codes have been classified into 19 concepts and 6 main categories. After these steps, a model has been presented to improve teachers' personal knowledge management skills. And the intra-subject agreement method was used to confirm the validity and reliability of the interviews. The research findings show that the main components of the personal knowledge management model include; "Development of communication and marketing skills in oneself" is the "ability to analyze and present information" in which the background conditions of leadership style and organizational structure and the intervening conditions of economic environment and cultural characteristics were obtained.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين نقش مهم و تعيين کننده ، تا کنون مدل بومي براي ارتقاي تواناييهاي مديريت دانش شخصي بررسي نشده است و در تحقيقات گذشته بيشتر به شناسايي يا تاثير متغير مديريت دانش شخصي بر متغيرهاي ديگر بررسي شده است ، هم چنين نياز حياتي وزارت آموزش و 1 Personal knowledge management پرورش براي احياي سيستم ناکارآمد و فرسوده آموزش احتياج به مديريت در تمامي بخش ها و همچنين در افراد را ميطلبد از اين رو تدوين مدل ارتقاء تواناييهاي مديريت دانش شخصي (PKM) معلمان از اهميت خاصي برخوردار است .
از اين ديدگاه ، نقش مديريت دانش فردي باارزش هاي مديريت دانش فردي براي افراد و سازمان ها همبستگي مثبت دارد (٢٠١٨,Tsui &Cheong )و پژوهشي توسط (٢٠١٥,Mittal) با عنوان "مديريت دانش شخصي : بررسي رفتار افراد دانشگاهي در کشور هند انجام شد که اين پژوهش بر فعاليت هاي علمي گوناگون اعضاي هيات علمي براي درک ميزان تأثير سيستم هاي اطلاعاتي بر آن فعاليت ها و چگونگي تأثير و کمک فناوري اطلاعات بر توليد ارزش و مديريت دانش متمرکزشده بود.
بر اساس يافته هاي حاصل از تحليل داده هاي کيفي در اين مرحله ، مهم ترين فعاليت هاي ناظر به مهارت هاي مديريت دانش شخصي ، بازيابي اطلاعات ، ارزيابي اطلاعات ، سازمان دهي اطلاعات ، اشتراک دانش و اطلاعات ، تجزيه وتحليل ، انتشار دانش و اطلاعات و امنيت اطلاعات است .
فرد يادگيرنده به منظور جمع آوري، دسته بندي، ذخيره سازي اطلاعات مستلزم توجه به جريان کسب دانش بر اين فرآيند است که معلمان براي کمک به فعاليت هاي تدريس و يادگيري روزانه خود، ميتوانند مديريت دانش شخصي را در کارهاي خود اعمال کنند.