چکیده:
در این مرقومه به ایفای نقش، یکی از راههای غنا بخشیدن به تدریس تاریخ مینگریم. معنای ایفای نقش یا نقشگذاری، در اینجا «درگیر شدن فعال معلم و دانشآموزان در تفسیر گذشته» است. در طول بیست سال گذشته، جایگاه «تاریخ فعال» ارتقاء یافته است. اما «ایفای نقش» به عنوان روشی برای تدریس مطالب تاریخی هنوز آن طور که باید مورد استفاده قرار نگرفته است. این امر بهطور عمده، به این دلیل است که ادراک غالب ما این است که «برونریزی»، یعنی نشان دادن عملی جنبهای از تاریخ باعث میشود که شکلگیری فهم تاریخی دانشآموزان دچار انحراف شود. علاوه بر آن، برخی از معلمان اعتقاد دارند که آمادهسازی و مسایل مربوط به مدیریت کلاس درس باعث میشود بازی و نمایش به تجملات و تشریفات وقتگیر بیانجامد. در این مقال، نشان خواهیم داد که میتوان از این دغدغهها اجتناب کرد اگر درسها و فعالیتها به خوبی آمادهسازی شوند و دانشآموزان درک کنند چرا در یک فعالیت خاص شرکت داده شدهاند
This article considers one way of enriching the teaching of history – role play. For the purposes of this chapter, role play means the active engagement of both teacher and pupils in the interpretation of the past. Despite the promotion of ‘active history’ in the past twenty years, role play remains an under-utilised method of delivering history. Much of this stems from a perception that ‘acting out’ an aspect of history is a distraction from the development of pupils’ historical understanding. In addition, some teachers may believe that preparation and classroom management issues make drama a time-consuming luxury. These concerns, it will be shown, can be avoided if lessons and activities are properly prepared and pupils understand why they are engaged in a particular activity.
خلاصه ماشینی:
شما چگونه ميتوانيد آن عنوان يا موضوع را به صورت وسيله اي براي نقش گذاري تبديل کنيد؟ چند پرسش که ميتوان مطرح کرد: اهداف يادگيري چيست ؟ نقش گذاري راجع به چه چيزي خواهد بود؟ نقش گذاري چه شکلي به خود خواهد گرفت ـ شکل نمايشنامه ، مناظره ، بحث ؟ دانش آموزان قبل از انجام دادن فعاليت مزبور لازم است چه چيزي را بدانند يا درک کنند؟ آيا همه کلاس درگير خواهد شد يا صرفا چند دانش آموز گزينش خواهد شد؟ دانش آموزان براي آماده شدن براي فعاليت به چه منابعي نياز خواهند داشت ؟ آن ها براي آماده شدن چقدر وقت نياز خواهند داشت ؟ نقش گذاري چقدر طول خواهد کشيد؟ دانش آموزاني که درگير نيستند در حين آماده سازي/ اجرا چکار خواهند کرد؟ آيا نقش گذاري با سنجش و ارزشيابي مرتبط خواهد شد؟ اين ليست به شما کمک خواهد کرد تا بررسي کنيد شما در کجا از نقش گذاري استفاده خواهيد کرد.
شخصيت ها يا واحد کار هدف درس نوع نقش گذاري صحنه هايي که بايد منابع تمرکز ارزيابي نوشته شوند نقش گذاري به عنوان تحکيم کننده و تثبيت کننده ي دانش ـ نمايشنامه نقش گذاري ميتواند تأثير بالايي داشته باشد که دانش آموزان بدانند [و درک کنند] چه شخصيت هاي تاريخي دارند، فعاليت ميکنند و چرا دارند چنين کاري ميکنند.
فعاليت چهار؛ طوري طراحي شده است که شما از نقش گذاري به عنوان وسيله اي براي ارزيابي و سنجش دانش «برنامه ريزي درسي ملي»، مهارت ها و درک آن استفاده کنيد.