چکیده:
تحقیق حاضر بر بررسی عوامل موثر بر اجرای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران متمرکز میباشد. در این پژوهش از نظریههای لی و گا و موسس و ساینلان در رابطه با عوامل موثر بر اجرای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی و نظریههای استینر و کریستوفر در خصوص اجرای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی به عنوان چارچوب نظری با ده فرضیه در نظر گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران است که تعداد آنها 301 نفر میباشد. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 173 برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ایی است که با توجه به تعریف عملیاتی عوامل موثر بر اجرای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، نظریههای لی و گا، موسس و ساینلان و کریستوفر تنظیم گردیده، که پس ازسنجش روایی و پایایی آن دراختیار جامعه مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامهها، جمع آوری و اطلاعات حاصله تلخیص، طبقه بندی و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای کولموگورف اسمیرنوف، آر پیرسون، رو اسپیرمن، رگرسیون دو متغیره و t تک نمونهای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تمرکز این پژوهش بر اجرای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی است و در حقیقت بر آن نیستیم که این برنامه ریزی چه مسایل و مشکلاتی را قرار است از سر راه منابع انسانی بر دارد. نتایج حاصل بیانگر آن است که میزان اجرای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بالاتر از متوسط است.
The main pupose of this research is to survey of effective factors on Strategic human resource planning Implementation in National Iranian Oil Products Distribution Company (N.I.O.P.D.C). In order to this survey, lee & Gough & Moses & Sinelane theories and for survey of effective factors on HR, Stainer and Christopher theories have been used with ten phrases as theorical framework.Statistical society of this research is the employees of NIOPDC whom are 301 persons. The volume of statistical sample calculated with Cockran’s equation of 173 ones and with categorized random sampling has been chosen. The instrument of data gathering is the questionnaire which arranged whith mentioned theories as operational definitions of of effective factors on Strategic human resource planning Implementation in National Iranian Oil Products Distribution Company (N.I.O.P.D.C) which delivered to statistical society after justifiability and reliability tests. Then questionnaires collected, summarized, categorized and analyzed with descriptional and deductive statistics.Results expresses that six factors such as CEO cooperation on strategic planning of HR in NIOPDC, team cooperation of HR strategic planning of employees, employees and management’s obligations in HR strategic planning, change management in HRM strategic planning and attention to cultural dimentions in HR strategic planning are effective in HR strategic planning at NIOPDC.