چکیده:
بینالمللیسازی به عنوان توسعه فعالیت یک شرکت به خارج از مرزهای کشور تعریف میشود. برای استفاده از فرصتها و رقابت در بازارهای جهانی و یا با شرکتهای خارجی موجود در بازار داخلی، شرکتها میبایست در خدمات و محصولات خود، نحوه ارائه آنها، بازاریابی و تبلیغات، نوآوریهایی انجام داده و مدل جدیدی جهت کسب و کار خود بیابند. کارآفرینی فناورانه در حوزه بانکداری اسلامی برای مطالعه در پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است که دارای مزیتهایی نسبت به سایر کسب و کارها در کشور میباشند. عمدهترین آن در زمینه بینالملل بوده و میتواند به روش بهینه فعالیتهای خود را به خارج از مرزهای کشور گسترش دهد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای موثر بر بینالمللیسازی کسبوکارهای فناورانه در حوزه بانکداری اسلامی است که با توجه به شناسایی این مزیتها، الگویی جهت بینالمللسازی آنها ارائه گردد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی-توسعهای و از نظر روش گردآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی میباشد. همچنین به منظور غربالگری و انتخاب دادهها از روش دلفی فازی بهره گرفته شده است که خروجی آن با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی دستهبندی و اعتبار آن بررسی گردید. جهت بررسی روابط مدل و برازش آن از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. درنتیجه مولفهها در 5 سطح قرار گرفتند که در بالاترین سطح قابلیتهای نوآورانه و نگرش کارآفرینانه قرار دارد و در پایینترین سطح، بینالمللیسازی کسبوکار قرار گرفته است. بنابراین با توجه به این سطوح توصیههایی به مدیران در جهت بهبود مدلهای کسب و کاری خود برای حمایت از نوآوری و بینالمللیسازی ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
(2009), “The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability”, Journal of international business studies, 1411-1431.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 8: نتيجه آزمون t مقدار tمشاهده شده درجدول، برابر با (89/4-) است و از مقدار بحراني بزرگتر است، پس فرض صفر رد مي گردد، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصد مي توان این گونه نتیجه گیری کرد: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه سيالي) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10: نتيجه آزمون t مربوط به مولفه بسط طبق نتایج جدول، ميزان t مشاهده شده برابر با(47/12-) است که از مقدار بحراني بزرگتر بوده، لذا فرض صفــر رد مي شود، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصـد مي توان گفت: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
فرضيه اول: میزان رشد خلاقیت (مؤلفه اصالت) در دانش آموزان که دوره ی پیش دبستانی را گذراندهاند، نسبت به کودکانی که این دوره را نگذرانده اند بیشتر است.
فرضيه چهارم: میزان رشد خلاقیت (مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره ی پیش دبستانی را گذرانده اند نسبت به کودکانی که این دوره را نگذرانده اند، بیشتر است.