چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود تربیت سیاسی در دوره ی ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران با استفاده از روش پژوهش کیفی به شیوه تحلیل اسنادی با نمونه آماری کتاب راهنمایی کار معلم در دروس، مطالعات اجتماعی، فارسی و هدیه های آسمانی که به شیوه ی هدفمند انتخاب شدند، انجام پذیرفت. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی دوره ابتدایی چندان مطلوب نیست. اهداف مربوطه بیشتر ناظر بر بعد شناختی و عاطفی است و به بعد رفتاری یا مهارتی مورد غفلت واقع شده است. محتوای برنامه درسی نیز نتوانسته است فرصت مناسبی برای تربیت سیاسی کودکان مبتنی بر اندیشه مردم سالاری دینی فراهم آورد و نیاز به بازنگری اساسی و جدی دارد. گرچه روشهای آموزش و ارزشیابی پیشنهادی به نظر یادگیرنده محور و فعال هستند، لیکن با توجه به کاستی و ضعف محتوای آموزشی نمی تواند چندان موثر باشد. از سوی دیگر به نظر می رسد بین برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، فارسی و هدیه های آسمانی از منظر تربیت سیاسی هماهنگی وجود ندارد.
The aim of this study was to investigate the current situation of political education in the elementary school of the Iranian education system using qualitative research using documentary analysis with a statistical sample of the textbook of teacher work in lessons, social studies, Persian and celestial gifts. Purposefully selected, done. The results of the research showed that the situation of political education in the primary school curriculum is not very favorable. Relevant goals focus more on the cognitive and emotional dimensions and have been neglected on the behavioral or skill dimension. The content of the curriculum has not been able to provide a good opportunity for political education of children based on the idea of religious democracy and needs a fundamental and serious review. Although the proposed teaching and evaluation methods seem to be learner-centered and active, they can not be very effective due to the shortcomings and weaknesses of the educational content. On the other hand, there seems to be no coordination between the curriculum of social education, Persian and heavenly gifts in terms of political education.Keywords: Iranian education system, primary school, political education, current situation اطلاعات
خلاصه ماشینی:
٥- يافته ها: وضعيت موجود تربيت سياسي در دوره ي ابتدايي نظام آموزش و پرورش ايران چگونه است ؟ داده هاي مورد نياز براي پاسخگويي به اين سوال پژوهش با استفاده از واکاوي اسناد؛ به دست آمد.
از جمله اين موارد مي توان به اصل دهم (حضور انديشه هاي حضرت امام خميني(ره ) در کالبد محتواي آموزش ) و اصل سيزدهم (سمت گيري آموزش در جهت وحدت اسلامي) اشاره کرد ١-٥- وضعيت موجود تربيت سياسي در بعد اهداف براي پاسخگويي به اين سوال پژوهش از شيوه تحليل اسنادي استفاده گرديد و کتاب راهنمايي کار معلم در دروس ، مطالعات اجتماعي، فارسي و هديه هاي آسماني مورد تحليل و واکاوي قرار گرفت ، نتايج نشان ميدهد که اهداف مرتبط با تربيت سياسي، که تنظيم شده اند بيشترين تاکيد را بر اهداف شناختي و نگرشي دارند .
در برنامه درسي هديه هاي آسماني دوره ابتدايي نيز، بر پايه سوالات اساسي انسان ، ده مفهوم اصلي انتخاب و اهداف هر پايه در اين بخش ها تنظيم شده است که خدا، پيامبري، امامت ، معاد، قرآن ، آداب و اخلاق ، احکام ، مراسم ، شخصيت هاي ديني، و خودشناسي را شامل مي شود، در واقع همان طور که مشاهده مي شود مفاهيم اصلي مورد نظر در هديه هاي آسماني، اصول دين و برخي موضوعات ديگري است که بسياري از آنها در انديشه سياسي نقش بسيار مهمي دارند.