چکیده:
استفاده از روش رحم جایگزین برای باروری به دلایل مختلفی صورت میپذیرد؛ گاهی ممکن است زوجین از نظر بیولوژی و ژنتیکی بتوانند صاحب فرزند شوند، ولی زوجه به علت نقص یا نقایص ارگانیک نمیتواند جنین را در رحم خود پرورش بدهد؛ گاهی زوجه به دلیل امراض مختلف رحم خود را از دست میدهد؛ و در برخی مواردزن به طور مادرزادی فاقد رحم است. علاوه بر نقایص جسمی و پزشکی، گاهی ممکن است زن از حاملگی وحشت داشته باشد یا تحمل دردهای ناشی از حاملگی را نداشته باشد و حاضر به حامله شدن نباشد و گاهی ممکن است زن با وجود علاقه به داشتن فرزند نمیخواهد زیبایی اندام خود را با حامله شدن از دست بدهد. بنابراین زوجین روی به روش باروری مصنوعی از طریق استفاده از رحم جایگزین میآورند، بدین صورت که جنین تشکیل شده از اسپرم و تخمک) والدین حکمی (را با وسایل پزشکی به رحم زن ثالثی وارد میکنند و آن زن حمل را در رحم خود تا مرحله تولد پرورش میدهد و پس از وضع حمل، کودک را به پدر و مادر حکمی و ژنتیکی تسلیم میکند. این پدیده منشا بروز مسایل مختلف فقهی شده است و با توجه به آن مذاهب از رویکرد مختلفی نسبت به موضوع رحم جایگزین برخوردارند.