چکیده:
باورهای غیرمنطقی سبب ایجاد ناراحتیهای عاطفی شده و سلامت روان والدین دارای فرزند اوتیسمی را به خطر میاندازد و به والدین یاری رساند. از این رو میتوان اذهان داشت که برنامههایی در جهت حمایت از خانواده، از جمله شیوههای کاهش باورهای غیرمنطقی والدین بسیار کارساز بوده و به خانواده در پذیرش این مساله، انطباق درست با شرایط کودک کمک کرده و در نتیجه، تاثیر مطلوبی بر نظام خانواده میگذارد. هدف از انجام این تحقیق اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر سلامت عمومی والدین دارای فرزند مبتلا به اوتیسم دراستان کرمانشاه می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع شبه آزمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل والدین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم شهرکرمانشاه میباشد. نمونه آماری به صورت در دسترس و به تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با نظر صاحبنظران در زمینه روانشناسی تایید و پایایی آنها به کمک آلفای کرونباخ 89/0 و 86/0 بدست آمد. دادهها از طریق نرم افزار SPSS و آزمون کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها بدست آمده بیانگر این است که درمان شناختی رفتاری بر سلامت عمومی والدین دارای فرزند اوتیسم تاثیر مثبت و معناداری داشته است.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق آزمون فرصيه اول پژوهش آموزش شناختي – رفتاري بر افزايش سلامت عمومي والدين داراي فرزند اوتيسم موثر است .
بنابر شرايط فوق با اطمينان ٠/٩٩ درصد ميتوان نتيجه گرفت که آموزش شيوه ي شناختي - رفتاري در بهبود علائم جسماني والدين داراي فرزند اوتيسم موثر بوده است و فرضيه ي پژوهش مورد تاييد قرار ميگيرد.
بنابر شرايط فوق با اطمينان ٠/٩٥ درصد ميتوان نتيجه گرفت که آموزش شيوه ي شناختي- رفتاري در کاهش اضطراب و بي خوابي والدين داراي فرزند اوتيسم موثر بوده است و فرضيه ي پژوهش مورد تاييد قرار ميگيرد.
بنابر شرايط فوق با اطمينان ٠/٩٥ درصد ميتوان نتيجه گرفت که آموزش شيوه ي شناختي- رفتاري در کاهش افسردگي والدين داراي فرزند اوتيسم موثر بوده است و فرضيه ي پژوهش مورد تاييد قرار ميگيرد.
بنابر شرايط فوق با اطمينان ٠/٩٥ درصد ميتوان نتيجه گرفت که آموزش شيوه ي شناختي- رفتاري در کاهش اختلال در کارکرد اجتماعي والدين داراي فرزند اوتيسم موثر بوده است و فرضيه ي پژوهش مورد تاييد قرار ميگيرد.
نتيجه گيري اين پژوهش با هدف کلي: اثر بخشي آموزش شناختي – رفتاري بر سلامت رواني والدين داراي فرزند اوتيسم انجام گرفت .
نتايج اين تحقيق نشان داد که درمان شناختي، رفتاري به طور معناداري سطح سلامت رواني والدين داراي فرزند اوتيسم را افزايش ميدهد.
در مورد فرضيه هاي دوم ، سوم ، چهارم و پنجم که بيان شده بود: درمان شناختي، رفتاري بر کاهش (علائم جسماني، اضطراب و بي خوابي، افسردگي و اختلال در کارکرد اجتماعي) والدين داراي فرزند اوتيسم موثر است .