چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر پایه مهرورزی والدین و مهارتهای اجتماعی با توجه به نقش واسطهای احساس تنهایی در دانشآموزان پایه نهم شهر یزد بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان پایه نهم شهر یزد در سال تحصیلی 98-97 بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به صورت تصادفی تعداد 260 نفر انتخاب شدند. پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، مهرورزی والدین بوری، مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن و احساس تنهایی دهشیری بر روی آزمودنیها اجرا شد. سپس دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و Amos-21 و آزمونهای همبستگی، معادلات ساختاری و t مستقل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که احساس تنهایی در رابطه مهرورزی والدین با اعتیاد به اینترنت نقش واسطهای معناداری دارد اما در رابطه مهارتهای اجتماعی با اعتیاد به اینترنت، نقش واسطهای احساس تنهایی، معنادار نبود. همچنین اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی در پسران به صورت معناداری بیش از دختران و مهارتهای اجتماعی در دختران به صورت معناداری بیش از پسران بود، ولی در مهرورزی والدین بین دختران و پسران تفاوت معناداری مشاهده نشد. لذا از طریق مهرورزی والدین و افزایش مهارتهای اجتماعی و همچنین پر کردن خلأ احساس تنهایی در دانشآموزان میتوان از اعتیاد به اینترنت تا حدودی جلوگیری کرد.
The aim of this research Is to predict Internet addiction based on parental affection and social skills considering the mediating role of loneliness in ninth grade students in Yazd.. The population of the research included all ninth grade students in Yazd in the academic year of 2018. using cluster sampling 260 were selected. Yang's Internet Addiction Questionnaire, Buri's Parental affection, Inderbitzens' Social Skills and Dehsiri's Loneliness were filled out by participants. data were analyzed using SPSS 16 software and Amos21. Results showed that loneliness has a significant mediating role in the relationship between parental nurturance and Internet addiction, but in the relationship between social skills and Internet addiction, the mediating role of loneliness was not significant. Also, internet addiction and loneliness in boys were significantly higher than girls and social skills in girls were significantly higher than boys, but no significant difference was observed between girls and boys in parental affection. Therefore, through parental affection and increasing social skills, as well as mitigating students' sense of loneliness, Internet addiction can be prevented to some extent.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي گوناگوني به بررسي نقش روابط خانوادگي و اجتماعي بر اعتياد به اينترنت پرداخته اند به طور مثال پژوهش برشان و همکاران ١١ (١٣٩١) نشان داده بين عملکرد خانواده هاي نوجوانان معتاد به اينترنت و نوجوانان عادي تفاوت معنادار وجود دارد.
احساس تنهايي در رابطه مهرورزي والدين و مهارت هاي اجتماعي با اعتياد به اينترنت در بين دانش آموزان پايه نهم نقش واسطه اي دارد؛ ٢.
مهرورزي والدين اعتياد به احساس تنهايي اينترنت مهارت هاي اجتماعي نمودار١: مدل پيش فرض اعتياد به اينترنت جامعه آماري اين پژوهش ٥٦٠٠ دانش آموز پايه نهم شهرستان يزد در سال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ بود.
بيان يافته ها داده هاي جمع آوري شده براي بررسي احساس تنهايي نقش واسطه اي در رابطه مهرورزي والدين و مهارت هاي اجتماعي با اعتياد به اينترنت در بين دانش آموزان پايه نهم با ميانگين سني ١٦ سال در جدول ١ نشان داده شده است .
به طوري که رابطه متغيرهاي برون زا يعني مهرورزي والدين و مهارت هاي اجتماعي با متغير واسطه اي يعني احساس تنهايي و متغير درون زا يعني اعتياد به اينترنت معنادار است (٠/٠١> p).
اين يافته با پژوهش مسعودي و همکاران ٢٣ (١٣٩٣)، مشايخ و برجعلي ٢٤ (١٣٨٢) همسو است و با پژوهش بهشتيان 25 (١٣٩٠) که در آن اعتياد به اينترنت در دختران دانشجوي خوابگاهي و غيرخوابگاهي بيش از پسران دانشجوي خوابگاهي و غيرخوابگاهي گزارش شده است همسو نيست .
Investigating the effect of electronic media and virtual environments such as the Internet on the identity and mental health of Tehran University students.