چکیده:
پژوهش حاضر باهدف تاثیر نگرش های معنوی بر ذهن آگاهی در بین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان لرستان انجام شده است ؛ روش تحقیق این پژوهش کمی (پیمایش ) و ابزار مورداستفاده پرسشنامه است .
جامعه آماری، دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان لرستان در سال تحصیلی٩٨-٩٧ را شامل میشود. بر مبنای طبق فرمول کوکران ١٠٠ دانشجو معلم به عنوان حجم نمونه انتخاب شد و مطابق نمونه گیری احتمالی طبقه ای از این تعداد پنجاه دانشجو دختر و پنجاه دانشجو پسر در سه رشته ی علوم تربیتی، دبیری تاریخ و مشاوره انتخاب شدند؛ برای آزمایش فرضیه های پژوهش ، پرسشنامه های استاندارد نگرش های مذهبی و در بعد ذهن آگاهی پرسشنامه ذهن آگاهیFFMQ بائر و همکاران (٢٠٠٦) مورداستفاده قرار گرفت . همچنین برای بررسی میزان ارتباط بین متغیرهای اصلی از روش همبستگی پیرسون ، آزمون تی مستقل و آزمون تحلیل واریانس چندگانه از نرم افزار spss استفاده گردید؛ یافته های تحقیق حاکی از آن است بین میانگین نمره ی دانشجویان در نگرش های مذهبی ازنظر گرایش تحصیلی مختلف با ذهن آگاهی آن ها رابطه و همبستگی معناداری وجود دارد. متغیرهای نگرش مذهبی و ذهن آگاهی را در جهت مثبت پیش بینی میکند و بین دانشجویان دختر و پسر ازنظر میزان نگرش های مذهبی و ذهن آگاهی تفاوت معناداری وجود ندارد. براین اساس پیشنهاد میشود به منظور بهبود ذهن آگاهی در دانشجویان از تقویت نگرش های معنوی استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
همچنين براي بررسي ميزان ارتباط بين متغيرهاي اصلي از روش همبستگي پيرسون ، آزمون تي مستقل و آزمون تحليل واريانس چندگانه از نرم افزار spss استفاده گرديد؛ يافته هاي تحقيق حاکي از آن است بين ميانگين نمره ي دانشجويان در نگرش هاي مذهبي ازنظر گرايش تحصيلي مختلف با ذهن آگاهي آن ها رابطه و همبستگي معناداري وجود دارد.
يافته ها : يافته هاي توصيفي اين پژوهش با نمونه ١٠٠ نفري (٤١ نفر دانشجوي رشته علوم تربيتي و ٣١ نفردررشته ي تاريخ و٢٨ نفر رشته مشاوره ) شامل شاخص هاي آماري مانند ميانگين ١٢، انحراف معيار١٣ و بيشترين ١٤ وکم ترين ١٥ مقدار آن ها در جدول شماره ١ ارائه داده شده است : سؤال ١: آيا بين نگرش هاي معنوي و ذهن آگاهي دانشجويان پسر و دختر دانشگاه فرهنگيان لرستان تفاوت وجود دارد؟ به منظور پاسخ به سؤال ١ از آزمون T مستقل استفاده شد و اطلاعات حاصل در جدول ١ و ٢ ارائه گرديده است .
جدول ١- توصيفات آماري آزمون T (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار١- مقايسه ميانگين متغيرها در گروه هاي جنسيتي سؤال ٢: آيا بين نگرش هاي معنوي و ذهن آگاهي دانشجويان رشته هاي دبيري تاريخ ، علوم تربيتي و مشاوره دانشگاه فرهنگيان لرستان تفاوت وجود دارد؟ براي پاسخ به سؤال دوم از آزمون تحليل واريانس چند متغيره استفاده شد و اطلاعات به دست آمده در جدول ٣و٤ ارائه گرديد.
بيشتر است درنتيجه فرض صفر تائيد و فرض خلاف رد ميگردد بدين معنا که بين نگرش هاي معنوي و ذهن آگاهي دانشجويان دانشگاه فرهنگيان لرستان همبستگي و رابطه مستقيم و مثبت وجود دارد.