چکیده:
امروزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات و کلیه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی تاثیرگذارده و این تاثیرات
به سرعت رو به افزایش است. در محیط های مدارس نیز این فناوری به طور گسترده به کار گرفته میشود و
فرهنگی به کارگیری آن روزبه روز در حال پیشرفت و ارتقا است. از دیرباز مسئله از بین بردن افت آموزش
یا پیشرفت تحصیلی مورد بحث و تفحص متخصصان تعلیم و تربیت بود و همواره در پی آن پیشنهادات،
راهکارها و سیاست هایی به همین منظور وجود داشته تا بتواند جلوی این معضل فرهنگی را گرفته و استفاده
بهینه از امکانات مالی و منابع محدود کشور به عمل آید تا شاید برای همیشه این مشکل اساسی آموزش
دوده شود و دیگر شاهد حیف و میل شدن بیهوده بودجه های نظام آموزشی خود نباشیم. تکنولوژی
پدیده ای است که سالها وارد سیستم آموزش شده است اما با گذشت زمان و با پیشرفت علم و
فناوریهای نوین، تکنولوژی مورد استفاده در سیستم آموزش پیچیده و پیشرفته تر و به بیانی دیگر
گسترده تر میگردد. هدف این مقاله بررسی نقش هوش و تکنولوژی و چگونه بهره گیری از آن
در آموزش رسمی میباشد. در این مقاله پس از تعریف کلی از هوش و تکنولوژی به بررسی نقش وسیع
آن در آموزش و تاثیر آن بر فرایند مهم یادگیری پرداخته شده است. همچنین نقش و مسئولیت کاربران
در راستای بهره جویی از این فناوری های نوین مورد بررسی قرار گرفته است
خلاصه ماشینی:
از ديرباز مسئله از بين بردن افت آموزش يا پيشرفت تحصيلي مورد بحث و تفحص متخصصان تعليم و تربيت بود و همواره در پي آن پيشنهادات ، راهکارها و سياست هايي به همين منظور وجود داشته تا بتواند جلوي اين معضل فرهنگي را گرفته و استفاده بهينه از امکانات مالي و منابع محدود کشور به عمل آيد تا شايد براي هميشه اين مشکل اساسي آموزش دوده شود و ديگر شاهد حيف و ميل شدن بيهوده بودجه هاي نظام آموزشي خود نباشيم .
هدف از تحقيق در واقع پي بردن به اهميت تأثير هوش و تکنولوژي بر پيشرفت تحصيلي و درسي دانش آموزان ابتدايي است و ما به دنبال اين مطلب هستيم که به اين واقعيت علمي درست بيابيم که آيا به کار بستن رسانه ها و وسايل کمک آموزشي باعث افزايش يادگيري دانش آموزان مي شود؟ نظرات آموزگاران در اين مورد چگونه است ؟ چرا که معلمان وارثان اصلي و تربيت هستند و نظر سنجي از آنان دربارة اين موضوع اهميت و ارزش رسانه ها و مواد آموزشي را براي ما مشخص مي کند.
٤. خديجه ـ عليآبادي ـ مقدمات تکنولوژي آموزشي ـ تهران دانشگاه پيام نور – ١٣٦٨ - ص ٢٢ ٦٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سي و هشتم ، تابستان ١٤٠١ * * * * * ميسازد و براي تشريح چنين روند علمي چند را که نقش اساسي در يادگيري به عهده دارند به کار ميگيرد.