چکیده:
هدف اصلی در این تحقیق, تحلیل محتوای کتاب علوم ششم ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد است. روش تحقیق در
این پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع تحلیل محتوا و کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای کتاب درسی
علوم ششم در سال تحصیلی ۴۰۰-۴۰۱ میباشد و حجم نمونه با حجم جامعه آماری برابر میباشد که برای تحلیل محتوای
این کتاب از یک طرح کد گذاری استفاده شده است. ابتدا محتوای کتاب به دو بخش متن» ء تصاویر تقسیم شده» سپس کلیه
واحدها با عوامل خلاقیت گیلفورد مطابقت داده شده و در نهایت واحدها شمارش و در جدول مربوطه ثبت گردیده تا میزان
مطابقت آنها با عوامل خلاقیت گیلفورد. مشخص شود. دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه قرار گرفته است
و به این نتیجه دست یافته است که در محتوای کتاب درسی علوم ششم ابتدایی» بین سطوح گوناگون خلاقیت گیلفورد. تعادل
مناسبی وجود ندارد. کتاب علوم ششم به دو سطح عملکرد شناختی و تفکر همگرا بیشترین توجه را داشته است اما به سطوح
دیگر از جمله تفکر واگرا و ارزشیاب که اساس تفکر خلاق هستند. توجه لازم صورت نگرفته است؛ در نهایت نتیجه میشود که
کتاب حاضر کمتر میتواند. شرایط را برای بروز خلاقیت فراهم نماید.
خلاصه ماشینی:
تطبيق متن کتاب علوم تجربي ششم درس چهارم با عوامل خلاقيت گيلفورد عوامل خلاقيت گيلفورد حافظه شناختي تفکر همگرا تفکر واگرا تفکر ارزشياب جمع (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به داده هاي به دست آمده از تطبيق تصاوير با عوامل خلاقيت گيلفورد نتايج زير به دست آمده است .
تطبيق متن کتاب علوم تجربي ششم درس پنجم با عوامل خلاقيت گيلفورد عوامل خلاقيت گيلفورد حافظه شناختي تفکر همگرا تفکر واگرا تفکر ارزشياب جمع (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به داده هاي به دست آمده از تطبيق تصاوير با عوامل خلاقيت گيلفورد نتايج زير به دست آمده است .
تطبيق متن کتاب علوم تجربي ششم درس هفتم با عوامل خلاقيت گيلفورد عوامل خلاقيت گيلفورد حافظه شناختي تفکر همگرا تفکر واگرا تفکر ارزشياب جمع (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به داده هاي به دست آمده از تطبيق تصاوير با عوامل خلاقيت گيلفورد نتايج زير به دست آمده است .
تطبيق متن کتاب علوم تجربي ششم درس هشتم با عوامل خلاقيت گيلفورد عوامل خلاقيت گيلفورد حافظه شناختي تفکر همگرا تفکر واگرا تفکر ارزشياب جمع (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به داده هاي به دست آمده از تطبيق تصاوير با عوامل خلاقيت گيلفورد نتايج زير به دست آمده است .
تطبيق متن کتاب علوم تجربي ششم درس دهم با عوامل خلاقيت گيلفورد عوامل خلاقيت گيلفورد حافظه شناختي تفکر همگرا تفکر واگرا تفکر ارزشياب جمع (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به داده هاي به دست آمده از تطبيق تصاوير با عوامل خلاقيت گيلفورد نتايج زير به دست آمده است .