خلاصه ماشینی:
"شاید نخستین کسی که از این دیدگاه با جامعیت درخور به شعر حافظ نگریسته است،دکتر مصطفی رحیمی است و کتاب«حافظ اندیشه»ی او از معدود کتابهایی است که دربارهی حافظ است و با دید و ذهن ادبی نیست بلکه بینش اعتدالی اجتماعی بر آن حاکم است و حافظ را نه شاعری در میان شاعران بلکه اندیشهوری فراتر از قول و غزلسرایی قدما میداند.
200) در این اوضاع و احوال،حافظ آن قدر از ریا و تزویر و فریب متنفر میگردد که فقط واژهی«ریا»را 23 بار با نفرت تمام به کار میبرد{P10P}و ستیزهجویانه رایاکاران را رسوا میکند و چنین است که به بادهنوشی و رندی و رسوایی و حتا ننگ پناه میبرد: بادهنوشی که درو روی و ریایی نبود بهتر از زهدفروشی که درو روی و ریاست (غ.
71) میتوان گفت حافظ غیر از دورهی جوانی که در زمان سلطنت شاه ابو اسحاق گذشته و حافظ زندگی نسبتا راحت و خوشی را در حمایت این پادشاه گذرانده است در بقیهی دورانها شاعر به نوعی درگیر مسایل سیاسی و اجتماعی بوده است.
»{P13P}البته حافظ بیشتر به وسیلهی رمز و کنایه و طنز به مبارزهی غیر مستقیم میپردازد و در همین دوره این پیغام دردناک را با طنزی تلخ که مخصوص اوست بیان میکند که«پنهان خورید باده که تعزیر میکنند»(غ 200)و با نوعی نگرانی که بوی ریشخند میدهد آهسته میگوید«به بانگ چنگ مخور میکه محتسب تیز است.
(5)-قبل از همه استاد زرینکوب در کتاب از کوچهی رندان(چاپ اول 1349)به این موضوع توجه کرده است و در کنگرهی جهانی سعدی و حافظ در سال 1350 در چندم قاله اشاراتی وجود دارد."