چکیده:
این مطالعه به بررسی برخی مسائل و مشکلات در یادگیری مباحث زیستشناسی از دیدگاه دانش آموزان دوره متوسطه دوم و شناسایی دلایلی که منجر به ایجاد این مشکلات می شود، پرداخته است. روش بهکارگرفتهشده در این تحقیق، تحلیل روایتی است. به همین منظور در این تحقیق سعی گردیده است تا با جمعآوری و جمعبندی نظرات، تجارب و پیشنهادها دانش آموزان پایههای دهم تا دوازدهم دبیرستان های «دانشگاه» و «نمونه» پسرانه در نواحی آموزشوپرورش 1 و 2 شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401 – 1400 مهمترین مواردی که یادگیری درس زیست شناسی را برای دانش آموزان دشوار می سازد، شناسایی گردد و راهکارهایی مؤثر در جهت کاهش مشکلات یادگیری دانش آموزان در درس زیست شناسی ارائه گردد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که عوامل مهمی مانند ماهیت موضوعات، روش تدریس، عادات یادگیری و مطالعه دانش آموزان، احساس و برخورد منفی دانش آموزان با موضوعات، کمبود منابع برای کسب اطلاعات بیشتر و کافی نبودن زمان تدریس در ایجاد مشکلات یادگیری دانش آموزان مؤثر است و یادگیری و درک مفهومی مباحث زیست شناسی را برای دانش آموزان سخت میکند.
This study examines some issues and problems in learning biology from the perspective of high school students and identifies the reasons that lead to these problems. The method used in this research is narrative analysis. For this purpose, in this research, an attempt has been made to collect the opinions, experiences and suggestions of the students of the twelfth grade of high schools of the university and the sample of boys in districts 1 and 2 of Zahedan in the academic year 1400-1401. Identify biology lessons that make it difficult for students to learn, and provide effective solutions to reduce students' learning problems in biology lessons. The findings of this study show that important factors such as the nature of subjects, teaching methods, students 'learning and study habits, students' negative feelings and attitudes towards subjects and lack of resources to obtain more information and insufficient teaching time in creating Students' learning difficulties are effective and make it difficult for students to learn and understand the concepts of biology.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد که عوامل مهمي مانند ماهيت موضوعات ، روش تدريس ، عادات يادگيري و مطالعه دانش آموزان ، احساس و برخورد منفي دانش آموزان با موضوعات ، کمبود منابع براي کسب اطلاعات بيشتر و کافي نبودن زمان تدريس در ايجاد مشکلات يادگيري دانش آموزان مؤثر است و يادگيري و درک مفهومي مباحث زيست شناسي را براي دانش آموزان سخت مي کند.
در واقع فقط انتظار نمي رود که اطلاعات را مستقيما همان طور که موجود است منتقل کنند (کورتولوس و کليک ٣ ، ٢٠٠٩) بر اساس نتايج مطالعات انجام شده در ارتباط با علل مشکلات مربوط به يادگيري مباحث زيست شناسي ، دانش آموزان دلايل متعددي را بيان کرده اند.
اين امر سهم بسزايي در انجام فعاليت هاي مديريت کلاس درس خواهد داشت (پهليوان وکازگلو١ ، ٢٠١٠)؛ بنابراين شناسايي مشکلات يادگيري در موضوعات زيست شناسي به ويژه در دوره دوم دبيرستان بايد موردتوجه معلمان ، مديران ، مؤلفان و برنامه ريزان درسي ، محققان و ساير دست اندرکاران باشد.
علاوه بر اين ، لو٥ و همکاران (٢٠١٠) ادعا مي کنند که روش هاي سنتي به احتمال زياد درک مفهومي را تسهيل نمي کنند و بنابراين احتمال کمتري براي توسعه مهارت هاي فرايندي و فني وجود خواهد داشت ؛ بنابراين ، شايستگي ها و دانش معلمان در زيست شناسي به عنوان يک رشته و آموزش آن براي افزايش يادگيري دانش آموزان بسيار مهم است .
Attitudes towards biology course and the academic self concept of the students attending at Ankara Science High School.
Senior High School Student Biology Learning in Interactive Teaching.
Keywords: Learning, Biology Topics, Secondary High School, Students 1.