چکیده:
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/بیش فعالی، یکی از نافذترین اختلالات عصبی تحولی می باشد که با نقایصی در ابعاد شناختی-رفتاری همراه بوده و گاهی تا بزرگسالی ادامه دارد. امروزه به دلیل عوارض جانبی داروها، ادامه مصرف برای حفظ اثرات و پایبندی ضعیف به درمان دارویی، از درمان های غیردارویی برای درمان این اختلال استقبال شده است. پژوهش حاضر به مقایسه تاثیرات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر کنترل بازداری و توجه انتخابی میپردازد. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش-آزمون–پسآزمون چند گروهی است که درآن یک گروه آزمایشی در معرض مداخله تحریک الکتریکی فراجمجمه ای (۵ جلسه مداخلاتی ۲۰ دقیقه ای با شدت جریان ۱ میلی آمپری) و گروه آزمایشی دیگر در معرض آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (8 جلسه ۹۰ دقیقه ای) قرار گرفته و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکرد. جامعه آماری، کلیه افراد مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهرستان رشت می باشد. نمونه این مطالعه 45 نفر (۱۵ نفر در هر گروه) بوده که به روش در دسترس انتخاب شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای قشر پیش پیشانی پشتی جانبی بر کنترل بازداری و توجه انتخابی تاثیر معنادار داشته اند. نتیجه گیری: براساس یافته ها، توصیه می شود که روش درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و روش تحریک الکتریکی فراجمجمه ای در کلینیک ها و مراکز خدمات روانشناسی بعنوان یک روش مداخله و پیش گیری بکار گرفته شود.
Background & Objectives: Hyperactivity disorder/attention deficit is one of the most adverse neurological disorders that are associated with multiple defects in cognitive and behavioral dimensions, and sometimes continues until adulthood. Today, due to side effects of drugs, compulsion to continue consumption in order to maintain the effects and weak adherence to drug therapy, Non-drug treatments has been welcomed for this disorder. The purpose of this study is to compare the effects of cognitive therapy based on mind awareness and transcranial direct current stimulation on inhibition control and selective attention. Method: This experimental study has multi-groups pretest-posttest design in which an experimental group is exposed to electrical stimulation intervention (5 sessions of 20-minute interventions of electrical stimulation with flow of 1 mA) and one another experimental group was exposed to Mindfulness-based cognitive therapy (8 sessions 90 minutes, three days a week) and the control group did not receive any intervention. The statistical population is all people with attention deficit/hyperactivity disorder in Rasht. Participants in this study were 45 subjects (15 in each group), which were selected by the convenience method and also in recall. Results: The results showed that cognitive therapy based on mind awareness and electrical stimulation of the dorso-lateral prefrontal cortex had a significant effect on inhibition control and selective attention. Conclusion: Based on the findings, it is recommended that mindfulness-based cognitive therapy and transcranial direct current stimulation methods be used by psychiatrists, psychologists and psychotherapists in neurological clinics and psychological services as a method of intervention and prevention.