خلاصه ماشینی:
"نقد یداداشتی بر نمایش«مثل سوسوی فانوس آویخته علت وقوع مسایل مهمتر از گزارش دادن است نوشته«محمد رضا کوهستانی»و کار«علی فرحناک» تالار نو مجموعه تئاتر شهر اریبهشت و خردادماه 1385 هومن نجفیان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمایش«مثل سوسوی فانوس اویخته»در زیر مجموعه ادبیات دفاع مقدس قرار میگیرد؛اما در این نمایش دیگر صحبت از نبرد مسلحانه نیروهای ایرانی و عراقی نیست،بلکه ستیزه نمایش براساس تضاد میان فرد و اجتماع شکل میگیرد و مبارزات مسلحانه به جدلهای فردی تبدیل میشود و همین مجادلهها،شخصیت بازی را به نابودی میکشاند.
»1 ستیز«سیفی»و«جلال»به این دلیل شکل میگیرد که سیفی نمیتواند موقعیت«جلال»را بهعنوان یک شهروند بپذیرد و انتظار دارد «جلال»از اعتبار نظامی خود برای دفاع از فرزند او استفاده کند؛اما تأکید«جلال» بر این مسأله است که«سیفی»باید«جلال»را بهعنوان یک شهروند ساده بپذیرد و تصویری را که از گذشته«جلال»دارد،فراموش نماید.
بهعنوان مثال تماشاگر از آغاز میداند که«سعید»،یک کاراکتر پرخاشگر و دیگر آزار است و فاطمه یک شخصیت تسلیم؛بنابراین هنگامی که این دو شخصیت در کنار یکدیگر حضور مییابند،ستیزه بین آن دو به صورت جهشی شکل میگیرد."