چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه ویژگی های شخصیتی و خلاقیت معلمان در دوران همه گیری اپیدمی کوید-19، با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کلیه معلمان مدارس پسرانه دوره ابتدایی در ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان ساری در سال تحصیلی 01-1400 بود که تعداد 146 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی کوستا و مک کری (1986) و خلاقیت تورنس (1974) بود. در سطح اطمینان 95 درصد (01/0=α)، آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت معنی داری بین ویژگی های شخصیتی برونگرایی، انعطاف پذیری، توافق پذیری و وظیفه شناسی و رابطه منفی معنی داری بین ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی (نوروزگرایی) با خلاقیت معلمان وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در سطح اطمينان ٩٥ درصد (٠٠١=(α، آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که رابطه مثبت معني داري بين ويژگيهاي شخصيتي برونگرايي، انعطاف پذيري ، توافق پذيري و وظيفه شناسي و رابطه منفي معني داري بين ويژگي شخصيتي روان رنجورخويي (نوروزگرايي) با خلاقيت معلمان وجود دارد.
الف ) پرسشنامه ويژگي هاي شخصيتي: سوالات اين پرسشنامه زمينه هاي اصلي شخصيت ، يعني روان رنجورخويي (نوروزگرايي)، برونگرايي، انعطاف پذيري، توافق پذيري (سازگاري) و وظيفه شناسي را مورد ارزيابي قرار مي دهند.
آزمون کولموگوروف -اسميرنوف ١جهت سنجش نرمال بودن متغيرهاي ويژگي هاي شخصيتي (روان رنجورخويي (نوروزگرايي)، برونگرايي، انعطاف پذيري، توافق پذيري (سازگاري) و وظيفه شناسي) و خلاقيت نشان داد در سطح اطمينان ٩٥ درصد (٠٠٥=α)، متغيرهاي مورد بررسي و سنجش از يک توزيع نرمال پيروي ميکنند، چرا که مقدار سطح معناداري (.
بنابراين ، مي توان ادعا نمود رابطه مثبت معنيداري بين ويژگي هاي شخصيتي برونگرايي، انعطاف پذيري، توافق پذيري (سازگاري) و وظيفه شناسي و رابطه منفي معنيداري بين ويژگي شخصيتي روان رنجورخويي (نوروزگرايي) با خلاقيت معلمان مدارس ابتدايي وجود دارد.
1. Kolmogorov–Smirnov test (K–S) بحث و نتيجه گيري يافته ها نشان داد که بين ويژگيهاي شخصيتي برونگرايي، انعطاف پذيري، توافق پذيري (سازگاري) و وظيفه شناسي با خلاقيت معلمان مدارس رابطه مثبت معناداري وجود دارد.
هم راستا و همسو با نتايج پژوهش حاضر، پژوهش هاي پيشين نيز بر اين موضوع تاکيد کردند که ويژگي هاي شخصيتي برونگرايي، انعطاف پذيري، توافق پذيري (سازگاري) و وظيفه شناسي تاثير مثبت و ويژگي شخصيتي روان رنجورخويي تاثير منفي بر خلاقيت دارند (سليمان پور و همکاران ، ١٣٩١؛ طهماسبيان و همکاران ، ١٣٨٩؛ جوکار و البرزي، ١٣٨٩ و ليندن و همکاران ،١ ٢٠١٠).