چکیده:
سنین دبستان و راهنمایی به عنوان سنین شناخته می شوند که پایه ریز شخصیت افراد در بزرگسالی هستند.
دوران کودکی دورانی است که رشد سریع صورت می گیرد و هر روز دگر گونیها در نظر جسمی و
روانی برای کودک ایجاد می کند. محیط مدرسه نیز جایی است که کودکتان های اجتماعی را برای نخستین
بار تجربه می کنند. بیشتر مشکلاتی که دانش آموزان در مقاطع بالاتر با آن روبرو هستند. همان مسائل حل
نشده عادات و رفتار غلط دوران کودکی است. که در سنین نوجوانی و جوانی به شکل باتری خود را نشان
می دهد. جهت تامین شرایط مناسب برای نیل به اهداف آموزشی تربیتی در سنین مختلف و نیز تامین
بهداشت و روان مشاوره در دوره عمومی ضرورت اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. خدمات راهنمایی و
مشاوره از دهه اول قرن بیستم در آمریکا و سال ١٣٣٤ در ایران برای کمک به دانش آموزان در انتخاب و
تصمیم گیری های مهم تحصیلی و شغلی و حل مسائل و مشکلات آنها فراهم شد و ضعیف مشاوران
عبارتند از مشاوره آموزشی و تحصیلی مشاوره شغلی مشاوره شخصی سنجش تست و مشاوره گروهی
عنوان مقاله جایگاه مشاور در پیشرفت تحصیلی و رشد عاطفی اجتماعی دانش آموزان دوره عمومی است
در این مقاله ابتدا تعریفی از مشاوره و راهنمایی آورده شده است درباره مشاوره در آموزش و پرورش و
نقش معلم در مشاوره و جایگاه مشاور در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان مطالبی آورده شده قسمت
پایانی مقاله نتیجه گیری پیشنهادهای علمی جهت مسئولان آموزش و پرورش مدیران و مشاوران و اولیا و
دبیران و معلمان ارائه گردیده و در پایان منابع مورد استفاده مشخص گردیده است
خلاصه ماشینی:
خدمات راهنمايي و مشاوره از دهه اول قرن بيستم در آمريکا و سال ١٣٣٤ در ايران براي کمک به دانش آموزان در انتخاب و تصميم گيري هاي مهم تحصيلي و شغلي و حل مسائل و مشکلات آنها فراهم شد و ضعيف مشاوران عبارتند از مشاوره آموزشي و تحصيلي مشاوره شغلي مشاوره شخصي سنجش تست و مشاوره گروهي عنوان مقاله جايگاه مشاور در پيشرفت تحصيلي و رشد عاطفي اجتماعي دانش آموزان دوره عمومي است در اين مقاله ابتدا تعريفي از مشاوره و راهنمايي آورده شده است درباره مشاوره در آموزش و پرورش و نقش معلم در مشاوره و جايگاه مشاور در بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان مطالبي آورده شده قسمت پاياني مقاله نتيجه گيري پيشنهادهاي علمي جهت مسئولان آموزش و پرورش مديران و مشاوران و اوليا و دبيران و معلمان ارائه گرديده و در پايان منابع مورد استفاده مشخص گرديده است .
(فدايي ١٣٨٥) همچنان که رفتار و مهارت هاي اجتماعي نامناسب يادگيري را فلج مي کند عدم موفقيت در کسب مهارت هاي مدرسه ابتدايي نيز باعث مشکلات رفتاري خواهند شد (گير بسون ، ترجمه سنايي ١٣٨٠) همچنين دوره راهنمايي يک از دوره هاي مهم تحصيل در ايران است در اين دوره بايد آمادگي نوجوان براي ادامه تحصيل و استعدادهايشان براي رشته مختلف مورد مطالعه قرار گيرد و بر اساس نتايج حاصل از اين مطالعه بتواند دانش آموزان اين دوره را به رشته هاي تحصيلي راهنمايي راهنمايي تحصيلي موجب به بازدهي و کارآمدي بيشتر نظام آموزشي کشور افزايش پيشرفت و کاهش افت تحصيلي تقليل مشکلات رفتاري دانش آموزان ايجاد جگر سالم و سرشار از صفا و صميميت در مدرسه رضايت خاطر بيشتر دانش آموزان آشنايي با رشته هاي تحصيلي برنامه ريزي فرصت ها و فعاليت هاي مکمل درسي بر اساس علايق استعداد دانش آموزان به منظور کاهش مشکلات احتمالي آنها مي گردد (شريف ، ١٣٨٣).