چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل آموزش مجازی با تاکید بر عدالت آموزشی در دوران پاندمی کرونا انجام شده است . این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش خبرگان و صاحب نظران حوزه های مدیریت آموزشی، علوم تربیتی و تصمیم گیری و خط مشی گذاری آموزش و پرورش بودند. در این پژوهش ، پس از کدگذاری متون مصاحبه ها، با حذف معیارهای هم معنی و پرتکرار و درنهایت با مقوله بندی و دسته بندی معیارها تعداد ١٠ مقوله اصلی و ٤٨ مقوله فرعی حاصل گردید. مقوله های اصلی احصاء شده عبارتند از: آموزش مجازی عدالت محور، توسعه آموزش مجازی در مناطق روستایی ، ارتقاء مهارت های دیجیتالی معلمان ، عدالت محوری در رسانه های اجتماعی، ارتقاء مهارت های فناورانه دانش آموزان ، فرهنگ سازی آموزش مجازی، سیستم فراگیر نظارتی آموزش مجازی سیستم ارزیابی عملکرد آموزش مجازی، درک شکاف های مرتبط با امکانات زیرساختی آموزش الکترونیک و برنامه ریزی استراتژیک آموزش مجازی
خلاصه ماشینی:
در واقع ، در محيط هاي آموزشي زماني عدالت تحقق مي يابد که يادگيرندگان از طريق دروندادها و فرآيندها در مدارس ، بتوانند اهداف علمي، اعتقادي، اجتماعي و آموزشي را کسب کنند (يمني و همکاران ٤، ٢٠١٧)؛ بنابراين در محيط هاي تحصيلي وجود شرايط 1 Mcload 2 Educational Equity 3 Thompson 4 Yamani 249 عادلانه و رويت اصول و قواعد عدالت از طريق انتقال حس ارزشمندي به فراگيران ميتواند آن ها را به رفتارهاي تحصيلي متمايل نمايد.
در همين راستا در اين پژوهش سعي خواهد شد به منظور طراحي مدل آموزش مجازي عدالت محور درمدارس استان گلستان ، چالش ها و راهکارها ارائه شود تا 5 Information & Communications Technology 6 Ronald 7 Mapua 8 Virtual teaching 9 Electronic Learning 250 متوليان امر با توجه به مزايا و معايب روش هاي مختلف امکان استفاده بهينه تري از شيوه هاي مطرح شده به منظور آموزش مجازي در اختيار داشته باشند.
در اين پژوهش به منظور آشنايي و کسب آگاهي و شناخت از مولفه هاي آموزش مجازي مبتني بر عدالت آموزشي و همچنين هماهنگي بيشتر و تشخيص متغيرهاي پژوهش با تعدادي از خبرگان متخصص شامل خبرگان و صاحب نظران حوزه هاي مديريت آموزشي، علوم تربيتي و تصميم گيري و خط مشي گذاري آموزش و پرورش مصاحبه انجام شده است .
با نظر اساتيد و کارشناسان امر، از کليه شاخص هاي به دست آمده از تحليل کيفي داده بنياد مصاحبه ها، تعداد ٤٨ شاخص ، جهت طراحي مدل آموزش مجازي مبتني بر عدالت آموزشي در مدارس استان گلستان به کار گرفته شده است .