چکیده:
شيوع بيماري کوويد ١٩، بر بسياري از اعمال روزمره مردم تاثير گذاشت ، که حيطه آموزش از اين قضيه مستثني نبود. مقاله
حاضر، شيوه مديريت و واکاوي کلاس درس دانش آموزان مقطع ابتدايي در دوران شيوع کوويد ١٩ را مورد بررسي قرار داده
است که بعد از همه گيري بيماري کوويد ١٩، الزام ايجاد بستر هاي آموزشي الکتريکي، بسيار حياتي شد. به دليل محروميت
دانش آموزان از حضور فيزيکي در کلاس درس ، مديريت کلاس درس توسط معلمان در بستر آموزش مجازي، براي ايجاد
يادگيري مناسب ، به ويژه براي دانش آموزان پر جنب وجوش مقطع ابتدايي ضرورت بيشتري يافت . نقش اساسي خانواده ها در
نظام تعليم و تربيت ، در کنار معلمان ، براي سازماندهي و مديريت يادگيري دانش آموزان علي الخصوص در مقطع ابتدايي، در
دوره شيوع کوويد ١٩، به خوبي آشکار شد که به علت ويژگي هاي سني دانش آموزان پايه ابتدايي، ايجاد رابطه هماهنگ و
مفيد بين معلمان و خانواده دانش آموزان ، بسيار مهم بود. پژوهش حاضر، که به لحاظ هدف ، جزو تحقيقات کاربردي ميباشد، با ١
روش کتابخانه اي(مروري) شکل گرفته است و نشان ميدهد که شيوه هاي مدرن براي کنترل از راه دور دانش آموزان ابتدايي،
چه روش هايي هستند و همچنين ، شيوه هاي رفتاري معلمان پايه ابتدايي، براي ايجاد کلاس درس مجازي با نشاط ، جهت
مديريت آموزش خود و يادگيري دانش آموزان را بيان ميکند. مقاله پيش رو، ادبيات مديريت آموزشي، آموزش و پرورش
ابتدايي، اهميت مديريت کلاس و نقش معلم ، در مديريت يادگيري دانش آموزان ابتدايي را مرور و مورد بررسي قرار ميدهد و
در نتيجه يافت ميشود که به دليل شرايط سني خاص دانش آموزان پايه ابتدايي، مديريت کلاس درس آن ها، به ويژه به صورت
مجازي و از راه دور، بسيار دشوار است و نيازمند اعمال شيوه هاي مدرن و کارآمد براي کنترل کلاس درس آنها، در بستر
آموزش مجازي ميباشد.