چکیده:
سابقه و هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی رفتار سازمانی در سازمانهای آموزشی بود. رفتار سازمانی مطالعه تاثیر افراد» گروهها و ساختارهای مختلف بر رفتار در یک سازمان است که هدف آن, به اار بردن این دانش برای بهبود کارایی سازمان موردنظر است. مواد و روشها:. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن» کتابخانهای است. بدین صورت که از منابع کتابخانهای نظیر: کتاب» مقاله» منابع خارجی و... و آموختههای محقق استفاده شده است. یافتهها: از نظر این پژوهش رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه منظم (سیستماتیک) عملیات, اقدامات» کارها و نگرش های افرادی که سازمان را تشکیل میدهند. مطالعه و کاربرد توانمندیهای مثبت روانشناختی و نقاط قوت منابع انسانی که قابل توسعه و کندازهگیری باشند و بتوان برای بهبود عملکرد کار کنان» آنها را بهصورت اثربخش مدیریت کرد. نتیجهگیری: از مباحث ابراد شده نتیجه گرفته میشود که رفتار سازمانی علم مطالعه و کاربرد دانش درباره نحوه برخورد مردمء افراد و گروهها در سازمانها میباشد. این کار با رویکرد سیستمی انجام میشود. یعنی روابط بین مردم و سازمانها را در ارتباط با کل افراد» گروههاء سازمانها و سیستمهای اجتماعی تشریح میکند و هدف آن دستیایی به اهداف سازمانی انسانی و اجتماعی با ایجاد روابط بهتر میباشد.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: از نظر اين پژوهش رفتار سازماني عبارت است از مطالعه منظم )سيستماتيک ( عمليات ، اقدامات ، کارها و نگرش هاي افرادي که سازمان را تشکيل مي دهند .
نتيجه گيري: از مباحث ايراد شده نتيجه گرفته مي شود که رفتار سازماني علم مطالعه و کاربرد دانش درباره نحوه برخورد مردم ، افراد و گروه ها در سازمان ها ميباشد.
رفتار سازماني عبارت است از مطالعه افراد و گرو هها در سازمان ، اين مطالعه امک مي کنـد تـا درک بهتـري از خـود و ساير انسان ها در محيط کار حاصل شود.
عناصر رفتار سازماني سازمان برپايه فلسفه مديريت ، ارزش ها، بينش و اهداف ميباشد و اين عناصـر خـود از فرهنـگ سـازماني کـه ترکيبـي از سازمان رسمي و غيررسمي و محيط اجتماعي است نشات ميگيرند[١٠].
از نظر ميزان غيبت کارکنان نمي توان به صورتي روشن مشخص نمود که اگر فرد در سر کار خـود حاضـر نباشـد، مـي تواند داراي بازدهي يا توليد باشد يا خير؟ گذشته از اين ، نرخ بالاي جابجايي کارکنان موجب افـزايش هزينـه هـا مـي شـود و سازمان مجبور مي شود که همواره افرادي با تجربه امتر را در پست هاي سازماني بگمارد.
براي اين که مدير بتواند به شيوه اي موثر با ساير اعضـاي سـازمان کـار کنـد، بايـد فرهنگ آنان را درک کند، با آن ها وجوه مشترک پيدا کند و بتواند آنان را ترغيب نمايد که شـيوه مـديريت خـود را بـا آنـان سازگار نمايد[١٠] تئوريها و مدل هاي رفتار در سازمان ١.