خلاصه ماشینی:
"اصولا یکی از ویژگیهای هنر اسلامی و نقاشی ایرانی ترسیم موضوعاتی است که مربوط به رویدادها و وقایع صدر اسلام و داستانهای مربوط به سیره و زندگی وجود مقدس حضرت پیامبر و ائمه اطهار است.
اما باوجود سختگیری بسیاری از متکلمین و فرقههای افراطی،شماری از جنبههای دینی در نقاشی اسلامی در ایران ظهور کرد، بدین قرار که ثبت و مصورسازی صحنههای مختلف دینی به هنرمندان سفارش داده میشد،که در بین آنها گاه بازنمودهایی از حضرت محمد(ص)نیز وجود داشت.
این هالهء مدور،آشکارا از هنر مسیحی و نیز فرهنگهای ایرانی بودایی ایران پیش از اسلام گرفته شده است.
در این فرهنگها،این هاله همواره علامتی بود برای متمایز کردن افرادی که مورد تکریم و ستایش خاصاند،چه به صورت فردی نمایش دادهشوند،چه به صورت گروهی،آشکار است که این هاله،معنای خود را در هنر اسلامی از دست داد و به عنصری صرفا تزیینی تبدیل شد که در اطراف سر همهء پیکرهها میتوانست به کار رود.
ق مدرسه عالی شهید مطهری-تهران 6-معراج حضرت رسول(ص)؛منسوب به حیدر قلی،خمسه نظامی،کتابخانه ملی پاریس کشیدهاند؛از جمله روضه الصفا اثر میر خواند،قصص الانبیاء،عنوانی که نویسندگان بسیاری آن را برای کتابهای دینی و وقایعنگاریهای تاریخی خود به کار بردهاند،و نیز خمسهء نظامی و کتب دیگر.
از این پس هنرمندان برای بیان احترام و ارادت خود به پیامبر،از تصویر کردن بدن حضرت خودداری کرده و ایشان را بهطور کلی مانند هالهای از نور به تصویر کشیدند،مانند نسخهء (به تصویر صفحه مراجعه شود) مصور حمله حیدری اثر ملابمونعلی راجی کرمانی،این اثر،منظومهای طویل است که زندگی پیامبر(ص)و خلفای راشدین را حکایت میکند."