خلاصه ماشینی:
"در بحث غنا،مستند فقها آیات و روایات است و بر ما لازم است که به جای استناد جستن به اتفاق و اجماع علما،به مستند آنان رجوع کنیم و ببینیم که آیا برداشت اجتهادی آنان از روایت صحیح بوده یا خیر؟در صورتی که صحت دریافت استناد و اعتبار مستند انان برای ما ثابت شد، در حقیقت خود ما نیز نظریهی حرمت را-بدون مراجعه به اجماع-پدیرفتهایم.
دلیل سوم:احادیث از جمله روایاتی که به موضوع حرمت غنا پرداخته است میتوان روایات ذیل را طرح کرد: 1-روایت بوبصیر در تفسیر آیه (و اجتنبوا قول الزور) :از امام صادق(ع)نقل میکند که فرمود:«هو الغناء»یعنی قول زور همان غناست.
4-خبر:مهران بن محمد21میگوید: از امام صادق(ع)شنیدم که میفرمود: «الغناء مما قال الله عز و جل و من الناس من یشتری لهو الحدیث لیصل عن سبیل الله»22 این روایت نیز به خاطر مهران بن محمد از نظر سند ضعیف است.
این روایت چون از نظر سند ضعیف است،مشمول ادلهی در بحث غنا،مستند فقها آیات و روایات است و بر ما لازم است که به جای استناد جستن به اتفاق و اجماع علما،به مستند آنان رجوع کنیم و ببینیم که آیا برداشت اجتهادی آنان از روایت صحیح بوده یا خیر؟ اعتبار نیست.
وسائل،ج 17،ص 306،ح 13،و کافی ج 6،ص 435،ح 25 (28)وسائل،ج 17،ص 309،ح 24 (29)مکاسب محرمه،ج 1،ص 203 (30)سوره فرقان،آیه 72 (31)وسائل،ج 17،ص 308،ح 19 و عیون اخبار الرضا،ج 2،ص 128،ح 5 (32)وسائل،ج 17،ص 309،ح 24 (33)سنن بیهقی،ج 10،ص 223 (34)همان،ص 227 (35)سنن بیهقی،ج 10،ص 323 (36)وسائل،ج 17،ص 306،ح 12 و کافی،ج 6،ص 433،ح 16 (37)."