خلاصه ماشینی:
"فلاسفه ایرانی،تحتتأثیر آرایفلاسفه یونان که با استفاده از حضور اسلام در ایران،از طریق آثار ترجمه شده یونانی به ایران راه یافت،اثر موسیقی را بر روح آدمی،براساس اخلاط چهارگانه بررسی میکردند،از جمله کیکاووس بن قابوس بن وشمگیر در کتاب قابوسنامه،بزرگترین هنر نوازنده را نواختن متناسب با طبع و حال شنونده میداند و خوشخوئی و سبک روحی او را عاملی برای شادابی و سرزندگی موسیقی و تأثیر مثبت روانی بر مخاطب میداند.
البته مطالبی برجا مانده،صورتی کلی دارند و به شکل خاصی نمیتوان مشخص کرد که فی المثل از (به تصویر صفحه مراجعه شود) کدام نغمه برای درمان کدام بیماری بهره میبردند، اما در اینکه موسیقی در تسکین آلام جسمی و بهویژه روحی و روانی بیماران تأثیر شگرف داشته، کمتر حکیمی تردید کرده است.
از آنجا که موسیقی پیوسته متأثر از شرایط اقلیمی،اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع گوناگون است و با عنایت به این نکته که ایران پیوسته آماج حملات اقوام مختلف بوده و این قوم کهنسال،هماره چون بید بر سر ایمان خوش لرزیده است،نغمههای حزن آلود و شیدایی در آن وجه غالب دارد و بدیهی است که باید با بازسازی،تقویت و بهبود قطعات آرامبخش و شادمانه این موسیقی از رنج مردمان بکاهیم و بر نشاطشان بیفزاییم تا از این طریق جسم و روان ایشان،در برابر ناملایمات ایستادگی کنند و یأس و اندوه از سرزمین دلشان رخت بربندد.
از آنجا که ریتم در ایجاد اندوه یا نشاط نقش بسیار مهمی را ایفا میکند،بدیهی است که از نغمهها و ردیفهای موسیقی ایرانی باید به صورت مناسب و در وقت و شرایط و مکان ویژه خود استفاده برد،فی المثل گفتهاند که برای ایجاد حس شجاعت،نغمههای عشاق و نوا و در درمان افسردگی،ماهور و چهارگاه و راست پنجگاه و برای تسکین آلارم بیماران جسمی میتوان از افشاری،دشتی،عراقی، حسینی،بوسلیک و عشاق بهره گرفت."