خلاصه ماشینی:
"موسیقی هند مانند سیستم بینالمللی دارای دوازده نیمپرده میباشد،با این تفاوت که بعضی فواصل کوچکتر در طول اکتاوتا 22 فاصله نیز افزایش مییابد که ممکن است نواخته شوند.
استفاده از این فواصل کوچک یا همان میکروتونها به وسیلهء ترکیبی از زینت،کشش و آرایش نتها به دست میآید و یک صدای دائمی از نتهای غیرشفاف شخصیت خاص موسیقی هندی را میسازد که در هنگام اجرا مرتب به گوش میرسد.
نتهای دیگر در یک راگا غیر از (Vadi) و (Samvadi),(Anuvadi) یا (Assonants) نامیده میشوند و تمام نتهای دیگری که خارج از یک گام معین هستند (Vivadi) یا همان دیسونانت نامیده میشوند که نباید در راگایی که به آن تعلق ندارند نواخته شوند.
موسیقی هندی براساس کششهای نرم و وقارهای کنترل شده شناخته میشود که تنوع نامحدودی از این قارهای و زینها وجود دارد مثل (Kampita) یعنی ارزش، (Ahata) یعنی ساختن بیشاز یک نت با یک ضربه و (Tiripa) یعنی بیان کردن یک نت از یک جملهء موسیقی که محققان آنها را به روشهای مختلف دستهبندی و شمارهگذاری کردهاند."