خلاصه ماشینی:
تعلیموتربیت چهار رکن اساسی دارد که عبارتاند از: مواد مذکور کلیاتی هستند که مطلوبیت آنها مورد تردید نیست، اما آنچه که میباید مورد بررسی قرار گیرد، بیان ملاکها و اصول و انگیزههای آن مواد است.
مثلاً هر چند تعقل و تقویتِ آن از مواد مهم تربیتی است، اما این سؤال مطرح است که: چگونه باید تعقل را در افراد پرورش داد؟ جلوههای معلمی در دو حالت بررسی میشوند: در حالت اول بهصورت «اخلاقی، رفتاری، ارتباطی، علمی و اجتماعی» در چارچوب یک نظام ارزشی که به رفتار معلم جهت میدهد، به شرح نمودار ۱ ارائه میشود.
با عنایت به ارکان ذکرشده، برای آنکه نظام تعلیموتربیت در کشور کاربردی و متناسب با گفتمان پیشرفت اسلامی، گام دوم بیانیه انقلاب اسلامی، سند بنیادین تحول آموزشوپرورش و نیازهای اساسی جامعه باشد، میباید این راهبرد مورد توجه قرار گیرد: جلوههای معلمی «نظریهها، راهبردها و راهکارهای عملیاتی نظام تعلیموتربیت متناسب با نیازهای اساسی جامعه و گفتمان پیشرفت»مبنای نظری: معلمان افسران پیشرفت اسلام و کشور هستند.